بین الملل

تحریم‌ نفت، صادرات فراورده‌های نفتی ایران را رونق داد

در حالی که تحریم‌های آمریکا ۸۰ درصد از صادرات نفت ایران کاسته است، فروش فراورده‌های نفتی ایران، در سطحی بالا و نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار در ماه باقی مانده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، داده‌های کشتی‌رانی و محاسبات رویترز نشان می‌دهد، در حالی که تحریم‌های آمریکا ۸۰ درصد از صادرات نفت ایران کاسته است، فروش فراورده‌های نفتی ایران، در سطحی بالا و نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار در ماه، باقی مانده است.

تحریم‌ها بر صادرات فراورده‌های نفتی، نفت سوختی مورد استفاده برای تولید برق و همچنین گاز سوختی مایع (ال‌پی‌جی) از ایران، بی تأثیر بوده است.

طبق نقل قول یکی از نمایندگان مجلس ایران از وزیر نفت، بیژن زنگنه، در ماه آگوست صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به بالاترین سطح خود رسیده است. او گفته است که ما مشکلی در صاردات فراورده‌های نفتی نداریم.

شرکت مشاور اف‌جی‌ای تخمین می‌زند که ایران روزانه ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی صادر کند که این از میزان صادرات نفت خام ان کشور، که طبق تخمین یک تحلیل‌گر دیگر به ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، هم فراتر رفته است.

داده‌های رفینیتیو ایکون نشان می‌دهد ایران در ماه آگوست ۲۳۰ هزار بشکه در روز، نفت سوختی صادر کرده است. تمام این نفت به امارات متحده عربی رفته است. این در حالی است که در ماه جولای هم ۲۰۰ هزار بشکه در روز، نفت سوختی ایران به امارات ارسال شده بود. اگر در نظر بگیریم که ایران برای فروش نفت سوختی خود تخفیف بزرگی نمی‌دهد، چنین فروشی ماهانه ۳۰۰ میلیون دلار عاید ایران خواهد کرد.

داده‌های شرکت اطلاعاتی کپلر هم نشان می‌دهد ایران در ماه جولای ۵۱۴ هزار تن ال‌پی‌جی (معادل ۲۰۰ هزار بشکه در روز) صادر کرده است. ارزش این فروش برابر با ۱۸۰ میلیون دلار است. در ماه ژوئن هم ۵۷۹ هزار تن ال‌پی‌جی صادر شده بود. بیش از ۹۵ درصد این صادرات به چین ارسال می‌شوند.

با افزایش تقاضای انرژی چین، انتظار نمی‌رود این صادرات گاز با افت مواجه شوند. طنز تلخ این است که اگر آمریکا درگیر جنگ تجاری با چین نبود، می‌توانست از این تقاضای بالا برای به دست آوردن بازار چین استفاده کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا