بانکبانک و بیمه

باور و فرهنگ تعاون هردو پیش‌نیاز توسعه بخش هستند

عصارزاده عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون:

امیر هوشنگ عصارزاده عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در حاشیه چهاردهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر استان اصفهان بابیان مطلب فوق اظهار داشت: باور و فرهنگ تعاون هر دو مقدم و پیش‌نیاز توسعه بخش هستند. چنانچه مفهوم تعاون فراتر از تعریف اقتصاد تعاونی موردتوجه است. به تعبیری که در دنیای امروز صحبت از جامعه تعاونی است که در آن‌هم یاری و تلاش جمعی، انتفاع جمعی و برخورداری عمومی از فرصت‌ها مدنظر است. ضمن آنکه در کشور ما به‌خصوص بعد از انقلاب اسلامی به موضوع تعاون توجه ویژه‌ای شده و در قانون اساسی به‌عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور موردتوجه ویژه قرارگرفته است

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  وی در ادامه افزود: اقتصاد مردمی اقتصادی تعاونی است که به عدالت اجتماعی نزدیک است و ایجادکننده فرصت‌های برابر جهت کسب درآمدهای عادلانه می‌باشد. در طول سال‌های بعد از انقلاب تلاش‌های فراوانی در این خصوص شکل گرفت و نقطه عطف آن‌ها هم سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و توجه به بخش تعاون به‌عنوان یکی از صنوف شکل‌گیری اقتصاد کشور مورد تأکید بوده و به‌طور مشخص تحقق سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد کشور توسط بخش تعاون یکی از اهداف این سند است. عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در این زمینه گفت: از مباحث و موارد مهم دیگر سیاست‌های اصل ۴۴ تشکیل بانک دولتی توسعه تعاون برای کمک به توسعه بخش تعاون بوده است.

بانک توسعه تعاون در سال ۸۸ با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومان شکل گرفت و در راستای توسعه بخش تعاون تأسیس شد و البته پیش‌بینی می‌شد که سالانه جهت توسعه این بخش از اقتصاد تعاون، سرمایه اولیه آن به ۵ برابر افزایش یابد که متأسفانه در سال‌های گذشته این مهم اتفاق نیفتاد؛ اما ارائه خدمات بانک تداوم یافت و بعد از گذشت ۱۰ سال این بانک از عملکرد بسیار مناسبی در راستای حمایت و پشتیبانی از تعاون گران فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی برخوردار بوده است.

عصارزاده در ادامه اظهار داشت: امروزه بخش اعظم منابع بانک از سپرده‌های مردمی است و علاوه بر آن سهم ارائه تسهیلات به بخش تعاون ۷۰ در صد می‌باشد. وی همچنین اضافه کرد: در خصوص پیشرفت بخش تعاون باید ابتدا تعاون را خوب بشناسیم و با تقویت و بالا بردن توان مدیریتی، ارائه آموزش‌ها و راهبردهای درست و انتخاب دقیق، فرصت‌هایی که می‌تواند الگوی تعاون و اقتصاد تعاونی شود را باید دنبال کنیم. ضمن آنکه از عوامل مهم و موثر جهت تقویت بخش تعاون، ارتقاء توان مدیریتی است که یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب تعاونی‌های برتر می‌باشد.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در همین زمینه گفت: الگوی تعاون، الگوی جهانی است و کسب کارهای ویژه، جدید، نوپا و دانش‌بنیان از طریق تعاون شکل گرفتند و البته موفق شدند و امروز در کشورمان به‌ویژه در بخش‌های مختلف نظیر حمل‌ونقل، مسکن، تأمین نیاز، صنعت، گردشگری، کشاورزی و. تعاونی‌های موفق و فعالی وجود دارد و امیدوارم در آینده باروحیه تعاون و تعاون گری در سایر بخش‌ها نیز شاهد این پیشرفت و موفقیت باشیم.

وی همچنین اظهار داشت: باید مطالبه گر حمایت‌های قانونی و حمایت‌های دولتی از بخش مردمی اقتصاد و تعاون باشیم و به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که باور تعاون و فرهنگ تعاون هر دو مقدم و پیش‌نیاز توسعه تعاون هستند. البته باور تعاون به عملکرد ما مربوط می‌شود و در کنار این موفقیت‌ها، باور تعاون و همچنین فرهنگ تعاون و نیز فرهنگ کار گروهی باید تقویت شوند و به‌طور حتم این باور اگر در جامعه تقویت شود قطعاً در شکل‌گیری تعاونی‌ها و اقتصاد تعاونی و بنگاه‌های واقعی تعاون موثر خواهد بود

شایان‌ذکر است چهاردهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر استان اصفهان با حضور عصارزاده عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون، درویشی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، نیرومند مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، عالی محمودی مدیر شعب استان و مدیران استانی و تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استان در سالن همایش‌های اداره کل تعاون برگزار شد.

    

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا