خودروصنعت، معدن، تجارت

سه دلیل کاهش جزئی قیمت‌ها و رکود این روزهای بازار خودرو

کارشناسان روند قیمتی خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازار را کاهشی ارزیابی و عمده دلایل آن را ثبات قیمت ارز، تغییر و تحولات مدیریتی خودروسازان و تداوم عرضه خودروسازان عنوان می‌کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، بررسی ها حاکی از کاهش دستکم یک میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی نسبت به ۱۰ روز گذشته است، اما همچنان خرید و فروش‌ها در حداقل خود است.

امروز در بازار تهران و در گروه سایپا، هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۴۶.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۴۲ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار به ۴۸.۵ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ بک ۵۵ میلیون تومان و ساینا ۵۵ میلیون تومان قیمت خوردند.

همچنین بخوانید

به گفته کارشناسان، ثبات قیمت ارز سبب شده تا آن دسته از خریدارانی که از بی‌ثباتی قیمت‌ها سود می‌بردند از این بازار خارج شوند. امروز کمتر کسی خودرو در پارکینگ یا انبار نگه می‌دارد، خودرو به اندازه کافی در بازار وجود دارد، اما تقاضا برای خرید در حداقل خود است.

این کارشناسان همچنین ممنوع‌شدن عمده‌فروشی خودروسازان و فروش‌های کارتکسی و ورود قوه قضائیه، وزارت کشور و نهادهای نظارتی به موضوع خودروسازان را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر شرایط ثبات این روزهای بازار خودرو بیان کردند.

امروز در بازار پایتخت، هر دستگاه سمند ال. ایکس ۷۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۷۶.۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده ۹۱.۵ میلیون تومان، پژو پارس ۹۱ میلیون تومان، پژو جی ال ایکس ۷۱ میلیون تومان، دنا ساده ۱۰۵ میلیون تومان، دنا پلاس بدون سانروف ۱۱۶ میلیون تومان و دنا پلاس با سانروف ۱۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین در بازار چینی‌ها، خودروهای گروه مدیران خودرو بین ۱۵ تا ۶۰ میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه‌ای آنها قیمت دارد.

به گفته کارشناسان، عرضه مناسب مدیران خودرو و در نظر گرفتن شرایط خوب برای خرید سبب شده تا خودروهای کارکرده آنها در بازار چندان متقاضی نداشته باشد.

«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران معتقد است که در مقایسه با ۱۸ فروردین‌ماه امسال، قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی بطور متوسط ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی بیان داشت: شیب نزولی قیمت‌ها سبب شده تا آنانی که بازار خودرو را برای سرمایه‌گذاری و کسب سودهای هیجانی انتخاب کرده بودند، اکنون به خروج از این بازار فکر کنند و عمده آنان نیز با زیان مواجه شده‌اند.

موتمنی افزود: ‌اکنون انتظار می‌رود خودروسازان داخلی نیز با خانه‌تکانی در قیمت‌ها و تداوم عرضه، به افزایش شیب نزولی قیمت‌ها کمک کنند.

وی ادامه داد:‌ قیمت برخی خودروهای داخلی زیر ۱۰۰ میلیون تومان مانند پژو پارس، پژو ۲۰۶ وی ۸ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان حباب دارد.

در گروه مونتاژی‌ها قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ بین ۳۰۲ تا ۳۰۵ میلیون تومان، هایما اس ۵ به ۲۶۵ میلیون تومان، هایما اس ۵ به ۲۳۷ میلیون تومان و جک اس ۵ به ۲۶۸ میلیون تومان رسید.

همچنین هر دستگاه سانتافه ۷۷۰ میلیون تومان، سراتو مدل ۲۰۱۸ بین ۴۶۰ تا ۴۶۵ میلیون تومان و النترا مدل ۲۰۱۸ نیز در همین محدوده قیمتی بوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران معتقد است که این روزها مردم برای خرید خودرو به جیب خود نگاه می‌کنند، اما کسی به دنبال سرمایه‌گذرای و مازاد خرید نیست.

موتمنی می‌گوید ثبات نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل تثبیت‌کننده شرایط بازار است و در صورت تداوم عرضه خودروسازان، تعادل در عرضه و تقاضای خودرو را شاهد خواهیم بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا