امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نرخ مبادله عامل اصلی تعیین نرخ تضمینی گندم

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: رعایت نرخ مبادله اصلی ترین عاملی که قانونگذار برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «مهران برادران نصیری» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: معنا و مفهوم این حرف اینکه قیمت گندم نسبت به کالاهای دیگر نباید به ضرر گندم تمام شود.

وی اظهارداشت: هم اکنون جو به ازای هر کیلوگرم نزدیک به دو هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود این در حالیکه گندم همیشه باید حداقل ۱۵ درصد گران تر از جو باشد.

همچنین بخوانید

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت در حال حاضرگندم را به ازای هر کیلوگرم یک هزار و ۷۰۰ تومان بصورت تضمینی از کشاورزان خریداری می کندکه غیر منصفانه است.

وی ضمن اشاره به اینکه جو متاثر از واردات است، افزود: این واردات در شرایط حاضر با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می شود نه با ارز واقعی!
برادران نصیری در خصوص پیشنهاد دولت مبنی برخرید تضمینی گندم برای سال آینده به ازای هرکیلو گرم دو هزار و ۵۰۰ تومان به رادیو اقتصاد اظهارداشت: این عددیا هر عددی برای خرید تضمینی باید از یک مبنای پیروی کند.

وی گفت: نخستین مبنا خود قانون تعیین کرده که باید دید این عدد با مبنای قانون هماهنگ است یا خیر ودومین مبنا قیمتی که برای گندم تعیین می شود حال باید دید نرخ مبادله به نفع کشاورزی و تولید محصول گندم در قیمت مورد تعیین رعایت شده یا خیر؟

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از بخش های دولت وظیفه دارد نرخ خرید تضمینی گندم را پیش بینی و به شورای اقتصاد پیشنهاد کند.

وی اظهارداشت: شورای مزبور در نهایت نرخ خرید تضمینی را تصویب می کند که وزارت جهاد کشاورزی یکی از اعضای این شوراست.

برادران نصیری در ادامه یادآورشد: ریاست شورای اقتصاد برعهده معاون اول رئیس جمهور و دبیری شورا با سازمان برنامه و بودجه کشور است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا