امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

شلیک به قلب خودکفایی شکر/ بی‌تدبیری در نرخ خرید تضمینی

در حالی که کشور در تولید شکر به مرز خودکفایی رسیده بود، برخی بی‌تدبیری‌ها و عدم حمایت از کشاورزان موجب شد امسال کشاورزان چغندر نکارند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یکشنبه گذشته عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی (آغاز سال زراعی ۹۹-۹۸) اظهار داشت: با اشاره به اینکه مداخلات دولت توفیقات ما را در زمینه تولید برخی محصولات از جمله شکر، گندم و دانه‌های روغنی تحت الشعاع قرار داده و نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد کرده است، افزود: ما تأثیر این مساله را در تولید شکر خواهیم دید.

کشاورز ادامه داد: در تولید شکر تا مرز خودکفایی پیش رفته بودیم اما امسال علیرغم بارندگی‌های خوب نتوانستیم چغندر بکاریم که این بحث باید آسیب شناسی شود چرا که به نفع کشور نیست.

وی افزود: به خاطر فریز کردن قیمتها تولید چغندر خیلی کم شده و تولید ما در این زمینه در حال آسیب دیدن است.

گامی کوتاه تا رسیدن به خودکفایی

نیاز کشور به شکر حدود ۲.۲ میلیون است که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ حدود ۲ میلیون تن شکر در کشور تولید شد که در این بخش به مرز خودکفایی رسیدیم.

هشدار مجری طرح چغندر قند در دی ماه ٩٧

خبرگزاری مهر دی‌ماه سال گذشته در گزارشی با عنوان «خودکفایی در شکر زیر تیغ شورای اقتصاد / چغندرکاران منتظر اصلاح قیمت» به این موضوع پرداخته بود. در این گزارش علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار مهر گفته بود: قیمت خرید تضمینی چغندر قند بهاره ۳ هزار و ۴۰۳ ریال و چغندر قند پاییزه ۳ هزار و ۳۳۸ ریال تصویب و اعلام شده است در حالی که پیشنهاد ما حدود ۳۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ بوده که براین اساس باید قیمت به بالای ۴۰۰ تومان می‌رسید.

وی اضافه کرده بود: در صورتی که پیشنهاد ما مورد پذیرش قرار می‌گرفت، روند افزایش نرخ خرید تضمینی باتوجه به رشد هزینه‌های تولید روندی منطقی بود ضمن اینکه باید حتماً در نرخ شکر تجدیدنظر انجام شود تا تولیدکنندگان رغبت تولیدداشته باشند.

یزدانی با بیان اینکه از اسفندماه کشت چغندرقند در مناطق مختلف کشور شروع می‌شود، تاکید کرده بود: هر اتفاقی قرار است رخ دهد باید قبل از این زمان باشد تا کشاورز بتواند برای کشت تصمیم بگیرد.

نوشدارو بعد از مرگ سهراب

پیگیری‌ها و اعتراضات منجر شد دولت در تیرماه ۹۸ قیمت این محصول را تغییر دهد و قیمت خرید تضمینی چغندرقند بهاره و پاییزه سال ۱۳۹۸ به ترتیب به مبلغ ۳,۷۴۶ و ۳,۶۴۲ ریال به اضافه مبلغ ۶۱۵ ریال کمک کرایه حمل تغییر کرد. اتفاقی که البته بسیار دیرهنگام بود و به عبارتی نوشداروی بعد از مرگ سهراب.

مسئولان وزارت جهاد تلاش کافی نکردند / ‏‬دو اشتباه دولت در مورد چغندر

در همین زمینه سید جعفر حسینی، مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی و حوادث پیش آمده، اظهارداشت: ما سال گذشته در این زمینه هشدارهای لازم را داده بودیم.

وی تصریح کرد: آقای کشاورز، خود جزو اولین مقصران این اتفاق است چرا که نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی نیز نرخ مناسبی نبود و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تلاش کافی برای تصویب نرخ مناسب نکردند.

این فعال بخش خصوصی بحث قیمت را اولین و آخرین دلیل عدم کشت چغندر در کشور عنوان کرد و عدم تناسب قیمت چغندر با هزینه‌های واقعی را مؤثرترین عامل کاهش کشت دانست و گفت: اولاً دولت قیمت اولیه خرید تضمینی را دیر و حدود دو ماه بعد از مهلت قانونی خود اعلام کرد. دولت باید قیمت را تا پایان شهریور ماه اعلام کند تا کشاورز بتواند برای کشت خود تصمیم بگیرد. اما با حدود دو ماه تأخیر قیمتی بسیار پایین را برای چغندر قند اعلام کرد ضمن اینکه بعد از اعتراضات و پیگیری‌های فراوان قیمت را در تیرماه (زمانیکه فرصت کشت از دست رفته بود) افزایش ناچیزی داد که مطلوب نظر کشاورزان نبود و علاوه بر آن بسیار اقدام دیرهنگامی بود و نتوانست اشتباهات دولتمردان را جبران نماید.

کشت چغندر حدود ۶٠ درصد کاهش یافت

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی درباره اینکه میزان کشت چغندر قند در کشور چقدر کاهش یافته است؟، افزود: متأسفانه مسئولان آمار دقیقی اعلام نمی‌کنند اما بنظر می‌رسد در سراسر کشور به طور متوسط حدود ۶۰ درصد کشت این محصول کاهش یافته است.

حسینی گفت: بنابراین تولید شکر نیز کاهش خواهد داشت و این مساله در نهایت مصرف کننده نهایی را دچار ضرر و زیان می‌کند.

چرا مسئولان وزارت جهاد هیچ واکنشی در برابر اقدامات دولت ندارند؟

وی با انتقاد شدید از موضع مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در برابر دولت و شورای اقتصاد تصریح کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی همواره سکوت می‌کنند تا دولت و شورای اقتصاد کار خود را انجام دهند و وقتی که قیمت‌ها اعلام می‌شود مشخص می‌شود که فایده‌ای برای تولید کننده ندارد. وزارت جهاد کشاورزی باید با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها تلاش خود را قبل از اعلام و تصویب قیمت‌ها انجام دهد. ما چند بار دیده‌ایم که وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی نسبت به تأخیر دولت و نرخ‌های خرید تضمینی واکنش مناسبی نشان داده‌اند. چرا الان نرخ‌های پیشنهادی خود را اعلام نمی‌کنند تا تشکل‌ها، کارشناسان و رسانه‌ها در صورت لزوم واکنش نشان بدهند و دولت را وادار به تعیین نرخ مناسب کنند؟

حسینی عنوان کرد: مسئولان این وزارت خانه می‌خواهند کارها را در سکوت و به تنهایی جلو ببرند که همواره نیز شکست می‌خورند و به عنوان متولی تولید نباید این رفتارها را داشته باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا