کسب و کار

ابهامات جدید در یکی از بزرگترین هلدینگ‌های استارتاپی

در شرایطی که تا چند وقت پیش ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس و ارزش‌گذاری‌های چند هزار میلیارد تومانی آن‌ها در محافل کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت و بیشتر کارشناسان این ارزش‌گذاری‌ها را صوری و فاقد اعتبار می‌دانستند، مدیر یکی از بزرگترین هلدینگ‌های استارتاپی مدتی است که بی سر و صدا از کشور خارج شده و از مدیریت آن کنار رفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بعد از صحبت‌های زیاد درباره ارزش‌گذاری غیرواقعی استارتاپ‌ها، مدیر یکی از بزرگترین هلدینگ‌های استارتاپی کشور که همواره از ابتدای شروع فعالیت و سرمایه‌گذاری خود در اکوسیستم استارتاپی دارای حاشیه‌های زیادی بوده است، چندی پیش در سکوت خبری از کشور خارج شد و از مدیریت این هلدینگ کناره‌گیری کرد. بسیاری معتقدند که این موضوع می‌تواند شروعی برای ابهامات جدید در این هلدینگ باشد.

یکی از مواردی که از ابتدای شروع به فعالیت این هلدینگ مورد توجه بود، ارزش‌گذاری‌هایی بود که برای مجموعه‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد، قائل می‌شد. روش کار بدین صورت بود که با سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و تبلیغات بسیار زیاد برای آن‌ها، مقداری رشد محقق می‌کرد و سپس با پشتوانه این رشد و با ارزش‌گذاری‌های بسیار بالاتر، برای سرمایه‌گذران قبلی سودهای چند صد درصدی شناسایی و سرمایه‌گذاران جدید را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کرد و سپس با منابع جدید جذب شده، سعی در تداوم رشدهای قبلی داشت.

همچنین بخوانید

از مهمترین اخبار مرتبط با این گروه، جذب سرمایه‌گذار خارجی بود که در گزارش ۱۰۰ روز اول دولت نیز به آن اشاره شد و بعدها مشخص شد که شرکت سرمایه‌گذار خارجی صوری بوده و این شرکت عملاً توسط همان شرکت ایرانی تاسیس شده بوده است. کارشناسان معتقدند این گروه از طریق معرفی سرمایه‌گذار خارجی، سعی در توجیه ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته و بالا بردن ارزش کسب و کارها بصورت صوری و کاذب بوده است.

مدتی قبل نیز دفتر مرکزی این گروه مدتی پلمب شد که البته این قضیه بعد از حاشیه‌هایی بصورت مقطعی، پایان پیدا کرد. اما ظاهرا این جریانات بطور کامل به پایان نرسیده است و خروج بی سر و صدای این مدیر نشان از ادامهدار بودن جریانات این گروه است.

در سال گذشته تعداد زیادی از کسب و کارهای وابسته به این گروه به دلیل عدم تامین نقدینگی و سرمایه دچار ورشکستگی شده و برخی نیز با انجام ادغام ها سعی در تداوم فعالیت های خود دارند. ورشکستگی کسب و کارهای این گروه در حالی ادامه دارد که این گروه مدتی است سعی دارد برخی از کسب و کارهای خود را با ارزش‌گذاری های بالا وارد بورس یا فرابورس کنند که مدیران سازمان بورس ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته را قابل قبول ندانسته و بر این اساس تاکنون شاهد ورود این کسب و کارها به تابلو بورس یا فرابورس نبوده‌ایم.

نقدی که همواره بر کسب و کارهای اینترنتی این گروه توسط مقامات دولتی و حتی کارشناسان حوزه استارتاپی وارد بوده آن است که این کسب و کارها فاقد هر گونه ایده و نوآوری بوده و صرفا سعی در کپی نمونه کسب و کارهای موفق غربی داشته اند و از آنجاکه بیشتر رشد آن‌ها غیر ارگانیک و وابسته به تبلیغات و تزریق پول بوده است، با کوچکترین اختلالی در تامین مالی دچار ریزش و کاهش رشد می شود؛ امری که در سال گذشته نیز شاهد آن بودیم و بزرگترین شرکت استارت آپی این گروه علاوه بر اینکه شاهد رشدی نبود، تعداد زیادی از پرسنل خود را تعدیل کرد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا