بورسبورس اوراق

کسب سود در شرایط فعلی نیازمند صبر بسیار است/ نقدینگی، عامل رشد سهم‌های کوچک در کوتاه مدت

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص آخرین وضعیت بازار و عوامل تاثیرگذار بر صعودی شدن آن گفت: بازار در حال حاضر دچار نقدینگی بسیار شده و این مسئله بیشترین تاثیر را بر ادامه روند معاملات خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وضعیت این روزهای بازار سهام بیش از هرچیز، تحت تاثیر مذاکرات برجامی ایران و کشورهای اروپایی است. به گونه‌ای که ایران پنجشنبه هفته گذشته گام سوم کاهش تعهداتی را اعلام کرد و در مقابل کشورهای اروپایی نتوانستند، ایالات متحده را مبنی بر تحقق وعده‌های خود قاتع کنند.

با تمامی اینها بازارسهام هفته گذشته شاهد یک رشد قابل توجه و ثبت رکورد جدید درشاخص کل بود. از طرفی استقبال معامله‌گران هم از بزرگان بازار، نکته قابل توجه معاملات هفته قبل بود.

ولید هلالات یکی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص آخرین وضعیت معاملات، نوسان‌های نرخ ارز و ادامه روند دادوستدهای بازار سهام به خبر نگار اقتصادآنلاین گفت: با توجه به تعطیلات هفته جاری، انتظار می‌رود بازار نسبت به هفته‌های اخیر شرایط به نسبت متعادل‌تری را دنبال کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی هفته گذشته شرایط به نسبت متعادلی بر بازارهای جهانی حاکم بود، گفت: هفته قبل تا حدودی با کاهش ریسک روبه رو و شاهد وقوع تجربه‌ای جدید در بازار پایه بودیم  که به تبع آن اندکی ریزش قیمت در بازار پدید آمد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد قابل توجه بازار طی هفته‌های اخیر، مشکل بتوان سهم‌هایی را یافت که سرمایه‌گذاری در آن ها با سود همراه باشد، اما گزارش ماهانه منتشر شده از سوی شرکت‌ها نشان‌دهنده وضعیت به نسبت خوبی بود و این امر حاکی از آن‌است که آن‌هاخواهند توانست ماه جاری را نیز با همین وضعیت مثبت به پایان رسانند.

هلالات با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد باید در سرمایه‌گذاری‌هایشان دید میان مدت داشته باشند، اظهار داشت: گرچه این بازار در ظاهر روند مثبتی را دنبال می‌کند،  اما سود کردن در شرایط فعلی نیازمند صبر بسیار است و باید در سهم‌هایی اقدام به سرمایه‌گذاری کرد که استرس ناشی از نگهداری آن قابل تحمل باشد. اگر معامله‌گری سهمی خریداری کند و با یک روند منفی دچار  واهمه شود و آن را بفروشد، به احتمال زیاد تعداد معاملاتش بالا می‌رود و در نهایت متضرر خواهد شد.

هلالات در پاسخ به میزان اثرگذاری جریان‌های سیاسی اخیر در خصوص برجام و ضدونقیض‌های ایران با طرف‌های اروپایی تصریح کرد: درحال حاضر بازار نسبت به اخبار سیاسی واکنش خاصی ندارد و به عبارتی این دست خبرها، تاثیرآنچنانی بر ادامه روند بازار نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه، گام سوم در اجرای تعهدات برجامی را مهم‌ترین رویداد سیاسی در ماه‌های اخیر تلقی کرد و ادامه داد: در کوتاه مدت توافقی حاصل نمی‌شود و این نشان می‌دهد مذاکره کردن و به نتیجه رسیدن احتمالا بیش از یک سال زمان خواهد برد. از طرفی عمده‌ی رشدی که بازار در روزهای اخیر داشت، اغلب به دلیل وجود حجم بالای نقدینگی بوده است، همچنین رکود سایر بازار‌ها، پایین بودن سود بانکی، بالا بودن تورم و در مقابل کاهش نرخ ارز را می‌توان عاملی برای  جذاب شدن بازار سهام برشمرد.

وی نسبت به وجود حباب در برخی سهم‌ها گفت: وقتی بازار به صورت sharp (وضعیتی با رشد صعودی فزاینده) بالا می‌رود، برخی از سهم‌ها به رغم ارزشمند نبودن، در بازارهایی که میزان کنترل و نظارت در آن ها کم است به تبع شرایط رشد می‌کنند.

هلالات در ادامه اضافه کرد:  با بررسی کلی بازار متوجه خواهیم شد، p/E بازار در حال حاضر نسبت به P/E  نسبی بالاتر بوده و این  اختلاف به دلیل ورود حجم بالای نقدینگی است. یعنی شرایط این بازار متفاوت‌تر از گذشته دنبال شده و پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری شاهد ورود سرمایه‌گذاران جدیدی به بازار سهام باشیم، این در حالی است که میزان عرضه اولیه در بازار به حد کافی نیست. از سویی ورودی‌ها سهم ها را خریداری می‌کنند و همین مسئله باعث شده تا قیمت سهم‌ها همچنان روند رو به رشدی را به خود ببیند.

وی با بیان اینکه نقدینگی منجر به ایجاد شرایط صعودی در بازار شده است، اظهار داشت: تا زمانی که وضعیت به این شکل دنبال می‌شود، سهم‌های کوچک بازار در کوتاه مدت به رشد ادامه خواهند داد و از طرفی سهم‌‌های بزرگ نسبت به این امر بی نصیب می‌مانند. اما می‌توان انتظار داشت، در میان مدت سهم‌های بزرگ نیز به همان اندازه رشد داشته باشند.

هلالات درپایان اشاره کرد اگر شاهد اتفاق منفی غیر منتظره‌ای نباشیم، بازار رویه رو به رشد خود را ادامه خواهد داد و به سمت سهم های بزرگ متمایل خواهد شد.

 

از طريق
مارال رحیمی
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا