امور زیربناییراه و ساختمان

کریدور نستراک با محوریت ایران هزینه ترانزیت را برای تجار ارزان‌تر می‌کند/ ساخت اسکله رورو در بندر کاسپین تا سال ۱۴۰۰

رئیس منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه ساخت اسکله رورو در این بندر بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حال حاضر استفاده ترکیبی از بنادر خود نداریم و وجود این ظرفیت باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، رضا مسرور در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه ساخت اسکله رورو در مجتمع بندری کاسپین بین سازمان منطقه آزاد انزلی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به ظرفیت‌های این بندر در شمال کشور اظهار داشت: بندر کاسپین با ۲۲ پست اسکله طراحی شده که در فاز اول آن ۵ پست اسکله توسط بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد انزلی ساخته می‌شود که در حال حاضر ۳ پست آن ساخته و ۲ پست دیگر در حال احداث است.

وی با بیان اینکه ساخت اسکله رورو در این بندر بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حال حاضر استفاده ترکیبی از بنادر خود نداریم و وجود این ظرفیت باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان خواهد شد. از این رو با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا برای ساخت این پروژه وارد همکاری شدیم.

وی با بیان اینکه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و قرارگاه خاتم‌الانبیا به ۱۰ سال گذشته برمی‌گردد، گفت: برای ساخت اسکله رورو به دنبال یک پیمانکار قدر بودیم که با توجه به سابقه قرارگاه خاتم‌الانبیا از این مجموعه استفاده کردیم.

رئیس سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ارزش این پروژه گفت: حجم پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان است و تا ۱.۵سال آینده تکمیل می‌شود.

مسرور با اشاره به اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی گفت: وقتی بندر کاسپین به شبکه ریلی متصل شود، می‌توانیم مسیر انتقال کالا را کوتاه‌تر کنیم و در این صورت یک مزیت رقابتی در پروژه نستراک خواهیم داشت و می‌توان در مسیر کوتاه‌تری کالا را به کشورهای اروپایی و روسیه ترانزیت کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: مقدمات این کار انجام شده و اولین محموله هم برای روسها از مسیر کریدور نستراک در پاییز منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هزینه جابه‌جایی کالا از کریدور نستراک ارزان‌تر و زمان آن کمتر است، گفت: تجار به دنبال همین مزیت هستند و کالاهای کشور چین و برعکس می‌تواند از مسیر ایران بگذرد.

مسرور با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاخه‌های متعددی برای این مسیر وجود دارد که شاخه مهم آن از ایران می‌گذرد، گفت: در طول یک سال گذشته توانسته‌ایم برای فعالسازی این کریدور اقداماتی انجام دهیم که کالا از بندر چین به بندر آکتائو و از آنجا از مسیر ایران بگذرد.

وی با تاکید بر اینکه عمدا این پروژه را به قرارگاه خاتم‌الانبیا و سپاه سپردیم، گفت: به دنبال اجرای سریع پروژه هستیم تا بتوانیم درآمدهای ارزی بیشتری برای کشور داشته باشیم. از سوی دیگر می‌توانیم از مزیتهای امنیتی مسیر ترانزیتی هم استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: این پروژه در ۱.۵ سال آینده می‌تواند تکمیل شود و پس از آن هم بندر کاسپین به شبکه ریلی متصل خواهد شد تا مزیت‌ها و ظرفیت‌های این بندر چندبرابر شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا