امور زیربناییراه و ساختمان

ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به تامین مالی و ساخت پروژه اتصال ریلی ایران با آذربایجان/ وسعت کارگاه‌های عمرانی قرارگاه به اندازه ایران است

رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین درباره پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا قرارگاه خاتم‌الانبیا قصد تامین مالی و اجرای پروژه اتصال راه‌آهن ایران به راه‌آهن آذربایجان را دارد، گفت: سال گذشته در سفر رئیس جمهوری به رشت تفاهم‌نامه‌ای را برای اجرای این پروژه به صورت BOT به امضا رساندیم و قرار شد از کمک کشور آذربایجان هم استفاده کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، سردار سعید محمد در مراسم انعقاد توافق‌نامه ساخت اسکله رورو در مجمع بندری کاسپین بین سازمان منطقه آزاد انزلی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه قرارگاه به عنوان بازوی امین برای دولت در اکثر پروژه‌های عمرانی مشغول به فعالیت است، گفت: به واسطه تحریم‌های سختی که علیه مردم اعمال شده، تمام تلاش ما این است که در این شرایط توطئه‌های دشمن را دفع و آن را به فرصت تبدیل کنیم.

وی افزود: در حال حاضر قرارگاه خاتم‌الانبیا در ۲۶۰ پروژه در حوزه‌های صنعتی و SIVIL حضور دارد و در کل کشور به صورت یک کارگاه بزرگ مشغول به فعالیت است.

وی با بیان اینکه وسعت کارگاه عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیا به اندازه ایران اسلامی است، گفت: این روند را ادامه می‌دهیم و اعتقاد داریم برای مقابله با این شرایط سخت تحریم باید پروژه‌های عمرانی فعال بمانند.

وی با اشاره به همکاریهای قرارگاه خاتم‌الانبیا با مناطق آزاد گفت: شاهد گسترش همکاری‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا با مناطق آزاد هستیم و اخیرا هم پروژه‌هایی در چابهار و کیش با همکاری این دو نهاد آغاز شده است.

سردار محمد با اشاره به پروژه ساخت جزیره مصنوعی در کیش توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: این همکاری‌ها باعث شده مغرضان و دشمنان اظهاراتی داشته باشند و فضای رسانه‌ای هم درباره پروژه جدید قرارگاه در کیش ضد تبلیغاتی را انجام دهند اما به مزیت‌های اجرای این پروژه کمتر توجه دارد.

رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا ادامه داد: در کیش شش پست اسکله وجود دارد اما به دلیل آبخور کمی که دارند نمی‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد. این در حالی است که کیش در نزدیکی بندر امارات می‌تواند به نقطه هاب برای جابه‌جایی کالاهای کشور تبدیل شود.

وی افزود: اجرای این پروژه در راستای افزایش ظرفیت‌های بنادر در این منطقه است.

سردار محمد با اشاره به همکاریهای مشترک با منطقه آزاد انزلی در بندر کاسپین گفت: هر چقدر در بندر کاسپین بیشتر کار کنیم ظرفیت ترانزیت کشور را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: سهم ترانزیت کالا از این بندر پنج میلیون تن خواهد بود و جزئی از طرح یک کمربند یک جاده چین است که می‌تواند برای کشور ظرفیت‌سازی کند.

رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا با اشاره به اتصال این بندر به شبکه ریلی اظهار داشت: با توجه به اتمام راه‌آهن رشت- قزوین می‌توان بندر کاسپین را به شبکه ریلی متصل کرد در این صورت ظرفیت‌های بندر کاسپین به شدت افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قول می‌دهم در حداقل زمان ممکن این پروژه (ساخت اسکله رورو) در بندر کاسپین تکمیل شود، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین توان ساخت کشتی‌های رورو در بخش ریلی را هم دارد و اگر نیاز شد می‌توان از این ظرفیت هم استفاده کرد.

سردار محمد تاکید کرد: اگر تامین منابع مالی در موعد مقرر از سوی کارفرما انجام شود، اوایل سال ۱۴۰۰ این پروژه تکمیل خواهد شد.

رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین درباره پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا قرارگاه خاتم‌الانبیا قصد تامین مالی و اجرای پروژه اتصال راه‌آهن ایران به راه‌آهن آذربایجان را دارد، گفت: سال گذشته در سفر رئیس جمهوری به رشت تفاهم‌نامه‌ای را برای اجرای این پروژه به صورت BOT به امضا رساندیم و قرار شد از کمک کشور آذربایجان هم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مباحث مربوط به BOT باید در وزارت اقتصاد و دارایی به تصویب برسد و بخشی از طولانی شدن مقدمات اولیه به همین دلیل است.

رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا ادامه داد: در حال حاضر کارگاهها برای اجرای این پروژه تجهیز شده است و طراحی‌های انجام شده باید مطابق با رعایت الزامات محیط زیستی در مسیر باشد.

وی گفت: بخش مهمی از پروژه، تملک اراضی است که بخشی از منابع را به خود اختصاص داده و در این باره با آقای نوبخت هم هماهنگی‌هایی داشتیم و پس از تملک اراضی، اقدامات اجرایی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز می‌شود.

سردار محمد همچنین با بیان اینکه بخشی تامین مالی ساخت پروژه اتصال ریلی ایران به آذربایجان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام می‌شود، گفت: تامین مالی به صورت یک پکیج توسط دولت ایران، آذربایجان و قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام می‌شود و مبلغ آن ۷۰۰ میلیون دلار است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا