امور زیربناییراه و ساختمان

کابل-تهران-استانبول به هم متصل می‌شوند

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تاسیس کریدور سه جانبه کابل-تهران-استانبول در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در هفتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و افغانستان مسائل مختلفی از جمله مشکلات و نگرانی‌های کامیون‌داران و تسهیل حمل‌و نقل جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفت که به زودی آثار آن قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوخر هفته گذشته هفتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و افغانستان در کابل برگزار شده و صورتجلسه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای به امضای رؤسای دو هیأت رسید.

منوچهر سلمان‌زاده ، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این باره  گفت: در این اجلاس ضمن بحث و بررسی درباره توسعه و فعالسازی کریدور کتای، بازدیدهای دوره‌ای طرفین از مرزهای دو کشور جهت حل مشکلات در مرز، برگزاری جلسات مشترک مرزی و… مسئله تاسیس راه‌گذار یا کریدور سه جانبه کابل- تهران – استانبول مورد تاکید طرفین قرار گرفت که البته با توجه به اینکه راه‌اندازی این کریدور به عملیات اجرایی نیاز ندارد و تنها با مذاکرات کشورهای طرف این موافقت‌نامه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند، به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین درخواست‌های طرف افغانستانی در این اجلاس حمایت ایران برای عضویت این کشور در کریدور تراسیکا به عنوان یکی از کریدورهای مهم بین‌المللی بود، اظهار کرد: تاکید روی محور چابهار و اصرار افغانستانی‌ها برای استفاده بیشتر از این محور در راستای تفاهم‌نامه سه جانبه ایران-افغانستان-هندوستان از جمله درخواست‌های مهم طرف مقابل بود. مشکلات رانندگان، شرکت‌های حمل‌ونقل طرفین و کامیون‌داران هر دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان مثال برخی ادارات این کشور همسایه در ایام تعطیل حضور نداشتند که کارکرد مرزها را پایین می‌آورد و اینکه اگر کامیونی از ایران در مرز افغانستان به مشکل برخورد می‌کند، این کشور همسایه در راستای حل هر چه سریعتر آن قدم بردارد.

مذاکره برای حل مشکلات کامیون‌داران ایرانی در مرز افغانستان

سلمان‌زاده گفت: یکی دیگر از تفاهم‌هایی که با افغانستانی‌ها صورت گرفت این بود که کامیون‌دارانی که در مرز این کشور با مشکلاتی از جمله اسناد و مدارک لازم مواجه می‌شوند تا حداکثر یک هفته تعیین تکلیف شده و مشکل‌شان حل شود. در حالت کلی می‌توان گفت مذاکرات و گفت‌وگوهای سازنده، مناسب و مفصل در این زمینه بین دو طرف انجام شد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه مرزهای ایران و افغانستان به دلیل حجم مبادلات بسیار بالای تجاری شلوغ هستند در راستای ساماندهی مرزها و حل مشکلات مرزی طرفین دو پیشنهاد دادیم که مورد تایید و موافقت طرفین قرار گرفت. اول اینکه  جلسه ای طی یک ماه آینده در مرز برگزار شود که ساعات کاری را در مرز افزایش دهیم و از آنجا که این اجلاس به صورت سالانه برگزار می‌شود، مقرر شد تا هر سه ماه یکبار در یکی از مرز های مشترک نشستی ترتیب دهیم تا مشکلات احتمالی را بررسی کنیم.

وی گفت: مشکلات رانندگان در حوزه حمل و نقل بین دو کشور به صورت کامل بررسی و پیشنهادات و تفاهم‌نامه‌های مناسبی مورد تایید ایران و افغانستان قرار گرفت. اگر مشکلات وموانعی در حوزه تجاری، بین‌الملل و … وجود داشته باشد باید دستگاه‌های متولی دیگری درباره آن پاسخ بدهند اما در حوزه حمل‌ و نقل کالا و مسافر همه مسائل ارزیابی شده که می‌توان به راه‌اندازی کریدور سه جانبه بین کشورهای افغانستان، ایران و ترکیه اشاره کرد که با توجه توافق و تایید ضمنی طرفین، مقرر شده نخستین اجلاس سه جانبه در این زمینه در تهران برگزار شود.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا