صنعت، معدن، تجارت

نیاز ۹۰ میلیون متری کشور به پارچه چادر مشکی

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نساجی حجاب کرد گفت: نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی بین ۵۰ تا ۹۰ میلیون متر مربع است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «میرمحمدتقی دانایی» در برنامه کالای ایرانی رادیو اقتصاد افزود: ظرفیت اسمی تولید پارچه چادر مشکی شرکت نساجی حجاب ۱۰ میلیون متر مربع در سال است.

وی همچنین اظهارداشت: تولید این واحد هنوز به ظرفیت ۱۰۰ درصد نرسیده و در حد ۵۰ درصد است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نساجی حجاب کرد گفت: هم اکنون پنج میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی در واحد مزبور تولید و طبق قاعده بقیه نیاز داخلی از محل واردات تامین می شود.

وی در ادامه افزود: پیش بینی می شود امسال ظرفیت تولید شرکت نساجی حجاب کرد به ۸۰ درصد برسد.

دانایی تصریح کرد: تعرفه واردات پارچه چادر مشکی در حال حاضر همانند سایر پارچه ها ۳۲ درصد است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تولید پارچه مشکی فناوری خاصی نیاز دارد و همانندتولید پارچه های دیگر نیست، گفت: خیلی متفاوت است.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نساجی حجاب کردافزود: قسمتی شبیه منسوجات دیگر وقسمتی نیز مختص همین محصول است.

وی اظهارداشت: تولید این محصول بجزء مواد اولیه به دو مولفه بسیار مهم یعنی ماشین آلات خاص و دانش فنی نیاز دارد در ضمن دانش فنی از بقیه قسمت ها مهمتر است.

دانایی گفت: مواد اولیه تولید چادر مشکی مشتمل بردو قسمت «نخ» و «رنگ و مواد شیمیایی» است.

وی افزود: رنگ و مواد شیمیایی ۱۰۰ درصد وارداتی است اما نخ مورد نیاز تولید پارچه چادر مشکی با توجه به ایجاد تعامل با دو شرکت داخلی خوشبختانه داخلی سازی شده و دیگری نیازی به واردات نیست.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نساجی حجاب کرد اظهارداشت: پارچه های چادر مشکی احتیاج به نخ های ویژه ای دارد که با تاب بالا تولید می شوند یعنی تعداد تابیدن این نخ در یک متر از ۱۴۰۰ تاب در متر به بالا تعریف شده است.

وی در ادامه مصاحبه ضمن پاسخ به سئوال دیگری مبنی اینکه آیا ماشین آلات خاص، دانش فنی و مواد اولیه باعث شده که کشور علی رغم نیاز به این محصول به سمت تولید پارچه چادر مشکی حرکت نکند یا مسائل دیگر به خصوص نفوذ برخی ها در دستگاه ها و وزارتخانه ها بوده است، تصریح کرد: این سه مولفه عوامل موثری بودند اما به واقع باید گفت عزمی برای راه اندازی واحدهای تولیدی پارچه چادر مشکی در مملکت وجود نداشته است.

دانایی گفت: چادر مشکی از ۱۰۰ سال پیش تاکنون به عنوان پوشش رسمی زنان مسلمان ایرانی مطرح و همواره از کشور های مانند سوئیس، ژاپن کره، ویتنام و چین وارد می شد این در حالیکه تولید پارچه چادر مشکی پیچیده تر از سایر منسوجات تولیدی در داخل نیست.

وی افزود: پارچه چادر مشکی استاندارد ملی دارد اما اجباری نیست بنابراین از هر کشور این محصول وارد می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا