امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نرخ گندم نباید کمتر از ۲۵۰۰ تومان باشد

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران کشور گفت: نرخ تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۸ -۹۹ با توجه به افزایش نرخ تورم و هزینه های بالای تولید نباید کمتر از دو هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «عطا الله هاشمی» در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام افزود: دولت در سال زراعی ۹۷- ۹۸ در بحث خرید تضمینی گندم به دلیل تعیین نامناسب قیمت با مشکل جدی مواجه شد.

وی اظهارداشت: سال گذشته هشدارهای لازم داده شد اگر قیمت خرید تضمینی اصلاح نشود دولت در رابطه با خرید گندم به میزان کافی با مشکل برخورد خواهد کرد.

همچنین بخوانید

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران کشور گفت: بطورکلی با فشارهای که از سوی بنیاد مزبور و دیگر تشکل های بخش کشاورزی و حتی مجلس به دولت آورده شد در نهایت قیمت گندم یک هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو اعلام شد.

وی همچنین در رابطه با اعلام قیمت خرید تضمینی محصول گندم از سوی شورایعالی اقتصاد برای سال زراعی جدید به رادیو اقتصاد افزود: این نرخ طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی حداکثر باید تا پایان شهریور ماه سال جاری اعلام شود در ضمن تعیین نرخ نباید به نحوی باشد که کشاورزان متضرر یا دولت در تنگنای مالی قرار گیرد.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه کشور در امر تولید گندم هیچ مشکلی ندارد، اظهارداشت: خودکفایی گندم از سه سال قبل در مملکت پایدار و امسال نیز به اندازه کافی محصول تولید شده است.

وی گفت: خوشبختانه با تلاش کشاورزان، راهنمایی کارشناسان و مروجان کشاورزی، استفاده از بذور مناسب، تامین به موقع نهاده ها، شرایط اقلیمی مطلوب، بارش های بسیار خوب و غیره هیچ گونه کمبودی به لحاظ تولید گندم در کشور وجود ندارد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران کشور افزود: متاسفانه شورایعالی اقتصاد که عامل اصلی نرخ گذاری و اعلام خرید تضمینی محصولات کشاورزی به خصوص گندم در کشور است به این قضیه به عنوان یک موضوع فرعی و کم اهمیت نگاه می کند.

وی اظهارداشت: نکته قابل توجه اینکه در جلسات سیاست گذاری، تصمیم گیری و نرخ گذاری گندم بطور حتم باید نماینده بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران حضور داشته باشد چرا که خریدار به تنهایی نمی تواند روی محصول یک تولیدکننده قیمت گذاری کند.

هاشمی در ادامه یادآورشد: واقع قضیه اینکه در هیچ کجای دنیا و در هیچ عرفی این رویه پسندیده نیست که برای محصول تولیدی یک تولید کننده بصورت غیابی قیمت گذاری شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا