انرژی

میدان گازی بلال به ایرانی‌ها سپرده می‌شود

میدان گازی بلال در بخش شرقی میدان گازی پارس‌جنوبی و در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان واقع شده است و آن‌طور که مسوولان نفتی اعلام کرده‌اند توسعه این میدان به عهده یک شرکت ایرانی گذاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میدان نفتی بلال به دلیل دارا بودن لایه های گازی، قابلیت استحصال گاز را علاوه بر نفت دارد. این میدان نفتی در استان هرمزگان و در منطقه لاوان قرار دارد و در محدوده خلیج فارس مستقر است. همچنین میدان نفتی بلال در نزدیکی آب‌های قطر واقع شده و شامل دو مخزن شناخته شده «عرب» و «خاتیا» است.

طرح توسعه میدان نفتی بلال که به صورت بیع متقابل با شرکت‌های خارجی بسته شده بود، از سال ۱۳۷۸ شروع و در دی ماه سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید. پس از عملیات اجرایی طرح توسعه این میدان نفتی، بهره‌برداری از این میدان با تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت شروع شد.

همچنین بخوانید

نفت برداشت شده از این میدان با استفاده از یک خط لوله ۱۴ اینچ به طول ۱۰۰ کیلومتر به جزیره لاوان فرستاده می‌شود تا پس از مخلوط شدن با نفت میدان سلمان و فرآورش آن آماده صادرات شود. همچنین قرارداد طرح توسعه میدان بلال در سال ۱۳۷۸ در قالب بیع متقابل میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت بین‌المللی منعقد شده بود.

به‌تازگی رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که میدان گازی بلال با امضای قراردادی به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار، به شرکتی ایرانی واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این قرارداد با شرکت پتروپارس امضا می‌شود، اظهار کرد: با توسعه این میدان مشترک، روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش تولید می‌شود، گاز تولیدی به سکوی C فاز ۱۲ منتقل و سپس برای فراورش، از طریق خط لوله به پالایشگاه فاز ۱۲ ارسال خواهد شد.

جزئیات امضای قرارداد جدید گازی ۴۴۰ میلیون دلاری ایران

دهقان همچنین ماه گذشته در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه گاز میدان مشترک گازی بلال پس از توسعه چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده گاز تولیدی به پالایشگاه پارس جنوبی منتقل می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که ظرفیت تولید گاز در فاز اول میدان بلال حدود یک میلیارد فوت مکعب در روز است، اظهار کرد: میدان بلال جزو میادین مشترک گازی کشور بوده، بنابراین توسعه آن در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

طبق اعلام شرکت نفت و گاز پارس قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال (بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی) به زودی بین شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی طرح – GC و الحاق قرارداد مذکور به قرارداد بیع متقابل طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی امضاء می‌شود.

مطابق مفاد قراردادی که به امضاء می رسد، پیمانکار موظف است طی ۳۴ ماه، حفاری در مجموع ۸ حلقه چاه تولیدی شامل یک حلقه چاه توصیفی – اکتشافی با هدف توصیف و تولید لایه های گازی مربوطه به همراه حفر یک حلقه چاه Learning و ۶ حلقه چاه توسعه ای، ساخت و نصب یک جکت سرچاهی چهارپایه، ساخت و نصب یک عرشه با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی و احداث یک رشته خط لوله به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر به همراه نصب کابل فیبر نوری را انجام دهد.

همچنین شرکت پتروپارس مسئولیت راهبری، مدیریت و یکپارچه‌سازی قرارداد، انجام مطالعات مخزنی، طراحی حفاری و تهیه اسناد مناقصات فرعی را برعهده خواهد داشت که با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ شرکت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های مشابه، نسبت به برگزاری مناقصات فرعی با رعایت آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران و تحت نظارت و تأیید کامل کارفرما اقدام خواهد کرد.

برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش و ۱۵ هزار بشکه میعانات گازی از دستاوردهای طرح توسعه میدان گازی بلال به شمار می رود که با ارسال از طریق خط لوله به سکوی C فاز ۱۲ و انتقال به ساحل کنگان، پس از شیرین سازی در پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی به خط سراسری گاز تزریق می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا