انرژی

فرصت جدید بخش خصوصی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان، روز به روز در حال افزایش است و در همین راستا، قیمت پنل‌های خورشیدی رو به کاهش و ظرفیت تأمین انرژی از نور خورشید شدت یافته است؛ در این راستا سازمان ساتبا به منظور ادامه مسیر تشویقی خود برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها را به وزارت نیرو ارائه کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ایران کشور پر پتانسیلی از لحاظ انرژی‌های نو همچون انرژی‌های خورشیدی و بادی است. تخمین زده می‌شود با شرایط فعلی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل نصب نیروگاه‌های بادی که صرفه اقتصادی دارند، در ایران وجود داشته باشد. این ظرفیت در رابطه با انرژی خورشیدی به مراتب بالاتر است، چون نیروگاه‌های خورشیدی محدودیت‌ نیروگاه‌های بادی را ندارند و در بیش‌تر نقاط کشور قابلیت نصب نیروگاه خورشیدی وجود دارد.

در این راستا برنامه‌ریزی دولت برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این زمینه و از طرفی هم سیاست‌گذاری برای توسعه است؛ یعنی سیاست فعلی دولت احداث مستقیم نیروگاه‌های خورشیدی و بادی توسط خود دولت نیست، لیکن مواردی را به صورت پایلوت همچون نیروگاه‌های بادی منجیل و دیزباد نیشابور و نیروگاه‌های خورشیدی در سمنان و یزد اجرا کرده است.

همچنین بخوانید

روندی که در دو سال اخیر در پیش گرفته شده، به تعریف تعرفه‌های جذابی برای خرید برق تضمینی تجدیدپذیرها منجر شده است که این امر باعث تسریع در توسعه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به خصوص نیروگاه‌های خورشیدی فتولتائیک توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده و تاکنون ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک در ایران نصب شده است.

به مدار آمدن ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

طبق آخرین آماری که از سوی رضا اردکانیان- وزیر نیرو- در این حوزه ارائه شده است تا پایان امسال حدود ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید وارد مدار خواهد شد. به گفته وی، حدود ۸۰ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید وارد مدار شده و این روند همچنان توسعه پیدا خواهد کرد. وزیر نیرو همچنین بر این‌که توجه به انرژی‌های نو جزو اولویت‌های برنامه دولت و وزارت نیروست و این روند همچنان توسعه پیدا خواهد کرد، تاکید و تصریح کرده است: در حال حاضر ۱۱۵ نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت ۷۵۰ مگاوات در کشور به بهره‌برداری رسیده است.

جزئیات افتتاح پروژه‌های جدید

بر اساس این گزارش، همزمان با هفته دولت ۱۴ نیروگاه تجدیدپذیر در هفت استان به بهره‌برداری خواهد رسید. این طرح‌ها شامل یک نیروگاه بادی و ۱۳ نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت حدود ۱۶۰ مگاوات است که توسط بخش خصوصی اجرا و به بهره‌برداری رسیده‌اند. این ۱۴ نیروگاه در استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران، همدان، زنجان، یزد، کرمان و فارس آماده بهره‌برداری است. برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها حدود ۴۴۵ میلیارد تومان به ‌صورت ریالی و ۱۰۷ میلیون یورو به ‌صورت ارزی هزینه شده است.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها

بر اساس این گزارش به نقل از وزارت نیرو، سخنگوی سازمان ساتبا اعلام کرده است که پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها در کارگروه ویژه وزارت نیرو در حال بررسی نهایی است و به احتمال زیاد تا یک ماه آینده این مهم به نتیجه خواهد رسید تا با این اقدام بخشی از دغدغه‌های بخش خصوصی مرتفع شود.

جعفر محمدنژاد سیگارودی با تاکید بر اینکه از اواخر سال ۱۳۹۴ وزارت نیرو به صورت جدی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار سازمان ساتبا قرار داده است، عنوان کرد: از آن زمان با اعلام روندی تحت عنوان خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر با با طول دوره ۲۰ ساله شرایط جذابی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد شده است. پس از این اتفاق روند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به شکل مناسبی ادامه یافته بود تا اینکه در سال ۱۳۹۷ با بروز مشکلات اقتصادی در کشور و نوسانات بازار ارز، نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز همچون سایر بخش‌ها تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته است. سازمان ساتبا به منظور ادامه مسیر تشویقی خود برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها را به وزارت نیرو ارائه کرده است. مباحث مرتبط با این مسئله هم اکنون در وزارت نیرو در حال بررسی است و با دستور وزیر نیرو نیز کارگروه‌ ویژه‌ای در این ارتباط تشکیل شده است.

به گفته وی مباحث مرتبط با این مسئله هم اکنون در وزارت نیرو در حال بررسی است و با دستور وزیر نیرو نیز کارگروه‌ ویژه‌ای در این ارتباط تشکیل شده است.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق اظهار امیدواری کرد ظرف یک ماه آینده این مهم به نتیجه برسد و با افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها بخشی از دغدغه‌های بخش خصوصی مرتفع شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا