انرژی

پروژه‌های اقتصاد مقاومتی صنعت نفت به کجا رسید؟

افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید گاز غنی از فازهای میدان گازی پارس جنوبی معادل ۵۸۶.۵ میلیون مترمکعب در روز، تولید میانگین ۲۸۸ هزار بشکه در روز نفت خام از میادین مشترک غرب کارون (۱۱ ماه سال ۱۳۹۷) و گازرسانی به ۹۲۱ هزار و ۶۹ مشترک شهری و روستایی در ۱۱ ماه سال گذشته از جمله مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش نفت بوده است.

به‌ گزارش ایسنا، میزان هدف کمی پروژه تولید گاز غنی از فازهای میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۹۷ تولید روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب بوده است که علی‌رغم تحریم‌های بین‌المللی تا انتهای بهمن‌ماه سال گذشته، حدود ۹۱ درصد از هدف پروژه (۵۸۶.۵ میلیون مترمکعب در روز) محقق شد.

میزان تولید از فازهای ۱۰- ۱ معادل ۲۶۷ میلیون مترمکعب در روز، میزان تولید از فاز ۱۲ معادل ۵۸.۳ میلیون مترمکعب در روز، میزان تولید از فازهای ۱۶- ۱۵، ۱۸، ۱۷، ۱۹ و ۲۱ – ۲۰ معادل ۲۱۱ میلیون مترمکعب در روز، میزان تولید از فازهای ۱۴ معادل ۲۹.۱ میلیون مترمکعب در روز، میزان تولید از فاز ۱۳ معادل ۹.۲ میلیون مترمکعب در روز و میزان تولید از فاز ۲۴-۲۲ معادل ۱۱.۲ میلیون مترمکعب بوده است.

همچنین بخوانید

تولید میانگین ۲۸۸ هزار بشکه در روز نفت خام از میادین مشترک غرب کارون

همچنین هدف‌گذاری پروژه افزایش ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک غرب کارون برای سال ۱۳۹۷، ۴۳۰ هزار بشکه در روز بوده است. جدول ذیل متوسط تولید نفت خام از میادین مشترک غرب کارون در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ را نشان می‌دهد.

گازرسانی به ۹۲۱ هزار و ۶۹ مشترک جدید شهری و روستایی

همچنین در بخش گازرسانی به شهرها و روستاها اقداماتی انجام شده که هدف آن افزایش دسترسی خانوارها به شبکه گازرسانی کشور در مناطق روستایی و شهرهای کوچک و مرزی در راستای ارتقای عدالت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به مناطق شهری بوده است.

هدف‌گذاری پروژه برای سال ۱۳۹۷ گازرسانی به ۷۰۰ هزار مشترک جدید شهری و روستایی بوده بنابراین پیشرفت فیزیکی این پروژه ۱۳۱.۶ درصد است.

افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

علاوه‌ بر این با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، افزون بر جهش قابل توجه در تولید بنزین، نفت، گاز و گاز مایع (ال پی جی)، کمبود خوراک مجمتع‌های پتروشیمی هم از این پالایشگاه تامین خواهد شد.

با راه‌اندازی فاز مزبور و افزایش ظرفیت تولید فازهای اول و دوم امکان تولید ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در این پالایشگاه فراهم شده و ظرفیت تولید بنزین کشور را از ۵۷ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۲ به ۱۰۲ میلیون لیتر خواهد رساند.

این پالایشگاه در حال حاضر ۳۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. پالایشگاه ستاره خلیج فارس قادر خواهد بود که روزانه ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز، سه میلیون لیتر گاز مایع و دو میلیون لیتر سوخت جت تولید کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا