ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بسیاری از کالاهای وارداتی در داخل هم تولید می‌شوند!

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این‌که بسیاری از تجهیزاتی که درخواست برای وارداتشان وجود دارد در داخل با کیفیت مناسب تولید می‌شوند، گفت: ما در راستای تولید داخل که سیاست کشور است، حرکت می‌کنیم، اما در عین حال می‌خواهیم به شرایطی برسیم که مقررات دست‌وپاگیر برای ورود تجهیزات نداشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چندی پیش اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) با انتقاد از روند ثبت سفارش واردات کالاهای فناوری اطلاعات توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (رگولاتوری) و وزارت صمت، خواستار ایجاد بهبود در این روند شدند، زیرا معتقد بودند رگولاتوری ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بی‌کیفیت، مشکل سرمایه در گردش و عدم پرداخت عوارض گمرکی دامن زده است.

پس از آن نسترن محسنی – معاون امور رادیویی رگولاتوری- به این اظهارات واکنش نشان داده و گفت: بازنگری آئین‌نامه تائید نمونه تجهیزات حوزه ICT با دریافت نظرات بخش خصوصی و نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انجام شده و برای طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شده است. تغییراتی در فرایندهای مربوط به تائید نمونه و ورود تجهیزات حوزه ICT با رویکرد تسهیل‌گری و چابک‌سازی، حذف مقررات زاید، به‌روزرسانی ضوابط و سازگار کردن آن با شرایط روز به وجود آمده است.

همچنین بخوانید

از طرفی احسان زرین‌بخش – دبیر کمیسیون شبکه سازمان نصر- با بیان این‌که این کمیسیون پیگیری‌های بسیاری برای حل این روند انجام داده،‌ گفت: هدف از تصویب آیین‌نامه‌ی جدید این است که مشکلات فعلی حل و تسهیل‌گری انجام شود، از نظر اقتصادی به نفع کشور باشد، کالای باکیفیت عرضه شود، قاچاق را کم کند و شفافیت داشته باشد. ما جلسات متعددی با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گذاشتیم و به یک آیین‌نامه در حال بررسی هم رسیدیم، اما نسخه‌ای که سازمان تنظیم مقررات در کمیته‌ی تخصصی یا پیش‌کمیسیون رونمایی کرد، با نسخه‌ای که در حال ارزیابی و بررسی بود، تفاوت زیادی داشته و یک سری از ویژگی های اصلی را ندارد.

باید بین ذی‌نفعان توازن برقرار کنیم

در این راستا حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان این‌که کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یک سری نقطه نظرات و خواسته‌هایی دارد برای این‌که بتواند تجهیزاتی را وارد کند، افزود: به همین دلیل آن‌ها درخواست تغییراتی در آیین نامه داشتند، ما نیز درخواست‌ها را دریافت کردیم؛ اما بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان داخلی و بخشی از آزمایشگاه‌ها که ذی‌نفع این موضوع هستند هم درخواست‌هایی دارند که ما باید بین همه اینها توازنی برقرار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون تخصصی درباره موضوع تجهیزات، اظهار کرد: چندین جلسه کمیسیون تخصصی تشکیل شده که تمامی ذی‌نفعان و نمایندگانشان از نظام صنفی و آزمایشگاه‌ها، تولیدکنندگان و سندیکای صنعت مخابرات در آن حضور داشتند و بحث کردند. وظیفه رگولاتوری است که با بررسی این موضوع از چند جهت، یک جمع‌بندی مناسب کند؛ در نهایت باید به شرایطی برسیم که مقررات دست‌وپاگیر و زاید برای ورود تجهیزات نداشته باشیم و در عین حال حقوق مصرف‌کننده، تولیدکننده و آزمایشگاه‌ها را هم رعایت کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این‌که آیا بین ذی‌نفعان حاضر در جلسه اختلاف نظری وجود دارد، بیان کرد: اختلاف نظری که وجود دارد، کارشناسی است اما اگر قرار باشد در جلسه‌ای که چندین جبهه متضاد در حال بحث هستند، جلب نظر همه شود، منطقی نیست. در نهایت آیین‌نامه جمع‌بندی می‌شود و به نقطه‌نظری می‌رسیم، اما قطعا نظر همه تامین نمی‌شود.

جوشقانی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از تجهیزات در داخل با کیفیت مناسب تولید می‌شوند و در عین حال وارد هم می‌شوند. نمی‌توانیم با این نگاه که واردات تجهیزات دچار مشکل می‌شود، آن‌ها را آزمایش نکنیم. از طرفی بسیاری از این تجهیزات تولید داخل دارد و سیاست کل مملکت، تولید داخل است که ما هم در همان راستا حرکت می‌کنیم، اما در عین حال دنبال این نیستیم که سخت‌گیری بی‌مورد داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا