انرژی

عراق نقشه‌های اوپک را برهم می‌زند؟

جدیدترین آمار "اس اند پی گلوبال پلاتس" حاکی از آن است که تولید نفت دومین تولیدکننده بزرگ اوپک در ماه اوت به رکورد ۴.۸۸ میلیون بشکه در روز صعود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تولید بالاتر نفت عراق باعث شده تولید نفت اوپک برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ رشد ماهانه نشان دهد و برنامه‌های این گروه برای محدود کردن عرضه جهانی و حمایت از قیمت نفت با اشکالاتی مواجه شود.

دیو ارنزبرگر، مدیر جهانی قیمت گذاری کالاها در “اس اند پی گلوبال پلاتس” به شبکه سی ان بی سی گفت: افزایش اخیر تولید نفت عراق از یک سردرد جزئی برای اوپک به یک میگرن شدید تبدیل شده است. این امر از یک سو مدیریت این دیدگاه که بازارهای نفت متعادل خواهند شد را برای اوپک دشوار می‌سازد و از سوی دیگر فشار عظیمی در داخل اوپک ایجاد می‌کند؛ زیرا به بهای کاهش تولید دیگران صورت گرفته است و این مسئله حفظ آرامش در این گروه را دشوار می‌کند.

همچنین بخوانید

در مقایسه با آمار فعلی ۴.۸۸ میلیون بشکه در روز تولید نفت عراق، میانگین پنج ساله تولید نفت عراق ۲.۹۶ میلیون بشکه در روز بوده و در فاصله تهاجم آمریکا در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰، به سختی به ۲.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسید. پس از گذشت ۱۵ سال جنگ و نیاز مبرم برای بازسازی عراق، دولت عراق رشد تولید را به منزله یک موفقیت می‌داند.

صادرات نفت عراق نیز از ۳.۵۶ میلیون بشکه در روز در ژوییه به ۳.۶ میلیون بشکه در روز در اوت افزایش پیدا کرد.

در این بین نظرسنجی‌ رویترز نشان داده که اوپک در ماه اوت برای نخستین بار با رشد ماهانه تولید روبرو شده و تولیدش با ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش، به ۲۹.۶۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این گروه اوایل ژوییه در مواجهه با دورنمای تیره رشد تقاضا برای نفت و رشد تولید نفت شیل آمریکا، تصمیم گرفت برای تقویت قیمت‌ها  محدودیت تولید خود را تا مارس سال ۲۰۲۰ تمدید کند اما قیمت نفت همچنان پایین مانده است.

به گفته ارنزبرگر، تولید نفت عراق مساله مهمی برای اوپک است و زمانی که اعضای اوپک گردهم می‌آیند تا راههای قابل قبولی را تا پایان سال پیدا کند، شرایط را برای این گروه دشوارتر خواهد کرد. عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است مکررا از عراق و کشورهای دیگری که پایبندی کمتری به توافق کاهش تولید داشته‌اند خواسته است طبق برنامه عمل کنند اما این درخواستها نادیده گرفته شده است.

عراق که ۱۲ درصد از ذخایر نفت قطعی جهان را در اختیار دارد، تولید میادین نفتی جنوبی خود را بهبود بخشیده؛ در حالی که رشد تولید نفت در شمال این کشور به دلیل اختلافات سیاسی میان دولت مرکزی و دولت منطقه‌ای کردستان مختل مانده است. تولید نفت میدان مجنون در بصره که اوایل امسال به دلیل سهمیه تولید تعیین شده از سوی اوپک، محدود شده بود در ژوئن دو برابر شده و به ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

هرمان وانگ، تحلیلگر نفتی پلاتس در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد پایبندی به سهیمه تولید اوپک دیگر یک اولویت برای عراق نیست و تولید نفت این کشور از زمان راندن داعش، بهبود پیدا کرده و به خصوص در میادینی که توسط غولهای نفتی خارجی اداره می‌شود، پیوسته رو به رشد بوده است

نیازهای مالی عراق در برابر درخواستهای اوپک

عراق فعالانه خواستار معافیت از برنامه کاهش تولید نفت اوپک در نوامبر سال ۲۰۱۶ بود زیرا در بحبوحه چالشهای امنیتی و اقتصادی، به شدت به درآمد نفتی نیاز داشت اما ناچار شد دومین سهمیه بزرگ کاهش تولید در اوپک را برعهده بگیرد و از آن زمان عملکرد درخشانی در عمل به این سهمیه نداشته است. عراق بعدا به کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که متشکل از ۹ تولیدکننده است، پیوست اما حضور در این کمیته به تضمین پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید کمک چندانی نکرد.

استفن برنوک، تحلیلگر کالا در شرکت “پی وی ام اویل آسوشیتس” به شبکه سی ان بی سی گفت: آمار بالای اخیر تولید عراق نشان می دهد که این کشور احتمالا به اوج ظرفیت تولید خود رسیده است. با این حال وی پیش بینی کرد عراق به دلیل همکاری با شرکای خارجی برای تقویت زیرساخت، شاهد رشد اندک بیشتری باشد. نیازی به گفتن نیست که این مسئله باعث نگرانی عربستان سعودی می‌شود زیرا اوپک برای جلوگیری از اشباع عرضه نفت در سال آینده، تحت فشار فزاینده‌ای برای کاهش بیشتر تولید قرار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا