انرژی

مقاومت عراق در برابر فشار آمریکا برای کاهش واردات گاز ایران

وزیر برق عراق با مقاومت در برابر فشار آمریکا برای توقف واردات گاز از ایران، اعلام کرد: عراق بدون ادامه واردات گاز از کشور همسایه خود به مدت سه تا چهار سال دیگر، برای تولید برق کافی دچار مشکل خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عراق معافیت آمریکا برای واردات گاز ایران را دریافت کرده اما واشنگتن بغداد را برای متوقف کردن وارداتش تحت فشار قرار داده است.

لوی الخطیب، وزیر برق عراق در حاشیه کنفرانس کنگره جهانی انرژی در ابوظبی گفت: مسئله برق به یک مسئله سیاسی در عراق تبدیل شده است.

همچنین بخوانید

قطع برق در عراق اغلب باعث اعتراض نسبت به مسئولان این کشور می‌شود. ایران گاز کافی برای تولید ۲۵۰۰ مگاوات برق و همچنین ۱۲۰۰ مگاوات برق مستقیم برای عراق فراهم می‌کند.

وزیر برق عراق گفت: عراق اکنون ظرفیت ۱۸۰۰۰ مگاوات نیرو دارد که بیشتر از ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ مگاوات در سال گذشته است اما همچنان کمتر از پیک تقاضاست که می‌تواند به حدود ۲۵۰۰۰ مگاوات برسد و هر سال نیز رو به افزایش است.

الخطیب در پاسخ به پرسشی درباره افزایش فشار آمریکا درباره واردات گاز از ایران، گفت: ما روابطمان با همه را متوازن کرده‌ایم و دیگران باید به آن احترام بگذارند.

وی گفت: بخش نیرو به منظور ارتقای شبکه که ۵۰ سال قدمت دارد و ۲۵ درصد از ظرفیتش را به دلیل حملات داعش از دست داده است، به سرمایه گذاری به ارزش حداقل ۳۰ میلیارد دلار نیاز دارد.

الخطیب گفت: عراق پول گاز ایران را بر مبنای فرمولی که به حدود ۱۱ درصد قیمت نفت برنت می‌رسد یا معادل حدود ۶ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (MBTU) پرداخت می‌کند در حالی که قیمت گاز در آمریکا دو تا سه دلار به ازای هر MBTU است.

بر اساس گزارش رویترز، اگر عراق به جای مشعل سوزی، میزان بیشتری از ذخایر گاز خود را استفاده کند، واردات گاز از ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق اظهار کرده که چهار پروژه برای کمک به تبدیل ۱.۲ میلیارد فوت مکعب گاز به گاز مایع و کاهش مشعل سوزی، در دست اجرا است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا