انرژی

روسیه خواهان همکاری با ایران در حوزه نفت و گاز شد

پس از پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و دومین همایش چشم‌انداز همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه، رابطه ایران و روسیه در بخش‌های مختلف به ویژه انرژی مستحکم‌تر شد؛ به‌تازگی نیز خبرهایی از افزایش همکاری بخش‌های خصوصی ایران و روسیه در صنایع نفت و گاز به گوش می‌رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مواردی که تاکنون در حوزه انرژی مورد توافق قرار گرفته اجرای توافقات و قراردادهای مربوط به واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر بوده که به گفته مسوولان، کار به نحو مناسبی درحال پیشرفت است. در زمینه نفت و گاز هم مذاکرات مثبت و خوبی بین وزارت نفت ایران و وزارت انرژی فدراسیون روسیه انجام شد. هم‌چنین وزارت نیروی ایران و وزارت انرژی روسیه احداث چهار واحد نیروگاه حرارتی در هرمزگان به ظرفیت مجموع ۱۴۰۰ مگاوات را مورد بررسی قرار دادند.

عصر روز دهم شهریورماه نیز رضا اردکانیان – وزیر نیرو – به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه به همراه وزیر امور خارجه راهی این کشور شد تا گام جدیدی را در راستای تحکیم روابط دو کشور بردارد. هدف از این سفر این بود که اردکانیان ضمن دیدار و گفت‌وگو با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های دوجانبه و توافقات حاصله در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بپردازد.

همچنین بخوانید

طی سفر مذکور، روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور همچنین درباره موضوعات مختلفی از جمله پیگیری پروژه‌های دوجانبه و توافقات صورت گرفته در پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که خردادماه امسال در شهرهای تهران و اصفهان برگزار شده بود به مذاکره پرداختند.

به تازگی نیز یک هیئت تجاری روس متشکل از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در حوزه نفت و گاز با حضور در اتاق تهران با رئیس کمیسیون انرژی و سرپرست معاونت امور بین‌الملل اتاق تهران دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

اعضای این هیئت تخصصی را فعالان بخش خصوصی در حوزه ارائه خدمات حفر چاه‌های اکتشاف نفت، ‌فناوری‌های زیست محیطی برای تصفیه رسوبات نفتی از پهنه‌های آبی، استفاده از فناوری فیلتر نوری به منظور جست‌وجوی میدان‌های نفت و گاز و تحقیق و توسعه در این حوزه تشکیل می‌دادند.

در همین راستا رضا پدیدار – رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران – از آمادگی لازم فعالان حوزه نفت و گاز برای همکاری در زمینه کالاهای راهبردی صنعت نفت و گاز خبر داده و گفته است: بر اساس توانایی شرکت‌های ایرانی، فهرست سه گروه کالایی با ۱۰ زیرمجموعه تنظیم و در صورت علاقه‌مندی در اختیار شرکت‌های فعال روسیه در حوزه نفت و گاز قرار می‌گیرد تا پس از بررسی و اعلام آمادگی همکاری از سوی طرف‌های روس، تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در اتاق تهران به امضای دو طرف برسد.

به گفته وی ایران علاقه‌مند دسترسی به فناوری‌های روزآمد دنیاست و آمادگی همکاری در زمینه تجهیزات درون‌چاهی، تولید پمپ‌های ESS و ESP، پمپ‌های آلیاژی و نیز تجمع گازهای مشعل و انتقال آن به خط تولید را دارد.

همچنین الکساندر بلیایف – نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان تومسک روسیه – اعلام کرد: هدف ما از این سفر، آشنایی با شرکت‌های فعال ایرانی در زمینه نفت، گاز و انرژی بود، می‌دانیم که همکاری با اتاق بازرگانی تهران، همکاری بلندمدت و حائز اهمیتی است.

حسام‌الدین حلاج – سرپرست معاونت امور بین‌الملل اتاق تهران – پیشنهاد کرده که دبیرخانه مشترکی در این معاونت بین کمیسیون انرژی اتاق تهران و همتای آن در اتاق بازرگانی تومسک تشکیل شود که پیگیری موارد مطرح شده در این نشست باشند.
بنا بر اعلام وزارت نفت، موارد متعددی از جمله مشارکت در تولید تجهیزات راهبردی درون‌چاهی نظیر پمپ‌های ESS و ESP، مشارکت در تولید تجهیزات کنترلی نفت و گاز، مشارکت در تولید تجهیزات لوله‌ها، مشارکت در تولید انواع لوله‌های جداری آلیاژی، مشارکت قراردادی برای جمع‌آوری گازهای مشعل و تبادل فرآورده و تجهیزات می‌تواند اولویت‌های همکاری دوجانبه باشد.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا