بورسبورس کالاكشاورزی و دامپروری

عرضه محصولات کشاورزی در بورس، زمینه قیمت‌گذاری عادلانه/ رشد کیفی محصولات از دیگر مزایای این اقدام

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد، اگر محصولات کشاورزی در بورس کالا عرضه شوند کشاورزان می‌توانند به عدالت واقعی دست یابند و قیمت‌ها شفاف‌تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بورس کالا، مصطفی محمدباقری کارشناس اقتصادی در خصوص محدودیت‌های بخش کشاورزی و اثرات مثبت عرضه این محصولات در بورس کالا گفت: به منظور رشد عرضه کالاهای کشاورزی در بورس کالا، از سال ۹۴ طرحی با عنوان سیاست قیمت تضمینی با عرضه دو محصول جو و ذرت در بورس کالا اجرایی شد که سال به سال رضایت کشاورزان در پیاده سازی این طرح بیشتر شد و به نظر می رسد این طرح روی سایر کالاهای کشاورزی نیز باید اجرا شود.

وی افزود: طرح قیمت تضمینی براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی به منظور جایگزینی و اصلاح سیاست خرید تضمینی دولت اجرایی شد که از اصلی ترین مزایای آن می توان به کشف واقعی قیمت محصولات، رسیدن کشاورزان به پول حاصل از فروش محصولاتشان در کمترین زمان، کاهش بار مالی دولت در خرید تضمینی و رشد کیفیت محصولات اشاره کرد.

محمدباقری توضیح داد: کشاورزان در طرح قیمت تضمینی طی سه روز کاری وجوه حاصل از فروش محصول خود در بورس را دریافت می کنند و مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس با قیمت تضمینی نیز ظرف مدت کوتاهی از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می شود. به این ترتیب کشاورز با قیمت واقعی بازار محصولش را در بورس می فروشد و ظرف سه روز به عمده پول خود می رسد که این اتفاق با توجه به دیرکردهای گذشته در وصول مطالبات آنها، اتفاقی جذاب است.

وی ادامه داد: البته از سال گذشته به دلیل اینکه قیمت بازار جو و ذرت در زمان برداشت محصول بالاتر از قیمت تضمینی اعلام شده از طرف دولت بود، بنابراین انگیزه برای اجرای این طرح کاهش یافت و به همین دلیل حجم معاملات افت کرد اما تجربه چند سال اجرای این طرح از سوی بورس نشان داد که اصلاح روندهای گذشته شدنی است و می توان برای سایر کالاهای کشاورزی نیز این الگو را در پیش گرفت.

محمدباقری عنوان کرد: از دیگر مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی، کاهش بار مالی از روی دوش دولت است؛ به این صورت که هنگام عرضه محصولی همچون ذرت در بورس، دولت فقط در صورتی که ذرت با قیمت کمتر از قیمت تضمینی فروش رود، مابه التفاوت قیمت کشف شده با قیمت تضمینی را پرداخت خواهد کرد و دیگر مانند سال های گذشته نیاز به خرید کل محصول ذرت کشور از سوی دولت و صرف هزینه های سنگین نیست.

وی همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است که قیمت محصولات در بورس کالا براساس مکانیزم عرضه و تقاضا کشف می شود به این معنا که امکان قیمت گذاری درست و عادلانه برای این محصول به کمک بورس کالا وجود دارد و سازوکارهای سنتی و غیرشفاف با این روند کنار می روند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در صورت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا عدالت در این بخش برقرار شده و کشاورزان به حق خود می رسند، گفت: رشد کیفیت محصولات نیز از دیگر مزایای ورود این کالاها به بورس است چراکه هر محصولی امکان قرار گرفتن بر تابلوی بورس را ندارد و کشاورزان در صورت حمایت نهادهای مرتبط و آشنایی با بورس، رفته رفته به تولید محصول باکیفیت تر برای عرضه محصولاتشان در بورس ترغیب خواهند شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا