انرژی

تقاضا برای نفت تا سه سال دیگر به حداکثر می‌رسد

شرکت مشاور انرژی DNL GL نروژ پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت تا سه سال دیگر به اوج خواهد رسید و تا حدود سال ۲۰۳۰ یکنواخت می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، اکثر شرکت‌های  نفتی انتظار دارند تقاضا برای نفت بین اواخر دهه ۲۰۲۰ تا دهه ۲۰۴۰ به اوج خود برسد. آژانس بین‌المللی انرژی که به اقتصادهای غربی درباره سیاست انرژی مشاوره می‌دهد، اوج تقاضا برای نفت تا پیش از سال ۲۰۴۰ را انتظار ندارد زیرا بر این باور است که رشد تقاضای بخش هواپیمایی و پتروشیمی، افت تقاضا برای نفت از سوی بخش حمل و نقل جاده ای را کاملا جبران خواهد کرد.

با این حال در یک پیش بینی جدید شرکت DNL GL که در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت دارد و به شرکت‌های  بخش نفت و انرژی تجدیدپذیر مشاوره می دهد، پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت تا سه سال دیگر به حداکثر خواهد رسید که برخلاف سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز جدید در حال توسعه است.

همچنین بخوانید

مدیر دورنمای گذر انرژی DNL GL در گفت وگو با رویترز اظهار کرد دلیل چنین پیش‌بینی باور قوی این شرکت درباره اوج گیری خودروهای برقی و همچنین رشد کمتر بخش پتروشیمی بوده است.

شرکت DNL GL انتظار دارد خودروهای برقی به ۵۰ درصد از فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۳۲ برسند؛ در حالی که سال گذشته پیش‌بینی کرده بود تا اواسط دهه ۲۰۳۰ به چنین موفقیتی نایل خواهند شد. این شرکت برآورد کرده که تا اواسط قرن جاری، ۷۳ درصد از خودروهای سواری برقی خواهند بود که بالاتر از ۲.۵ درصد فعلی است.

در نروژ که مقر مرکزی شرکت DNL GL است، بیش از ۴۰ درصد از خودروهای جدید به فروش رفته در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۹، خودروهای برقی بوده‌اند و دولت نروژ مایل است تا سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای برقی به ۱۰۰ درصد برسد.

همچنین شرکت DNL GL برآورد کرد که تقاضا برای گاز طبیعی که پلی برای گذر از سوختهای فسیلی به انرژی تجدیدپذیر است، در سال ۲۰۲۶ از تقاضا برای نفت پیشی خواهد گرفت و در سال ۲۰۳۳ ثابت می‌شود.

طبق پیش‌بینی شرکت DNL GL، هزینه سالانه شبکه نیرو برای اتصال هزاران مزرعه خورشیدی و بادی جدید و میلیون‌ها خودروی برقی، بیش از دو برابر شده و به ۱.۷ تریلیون دلار می‌رسد. سرمایه گذاری در بخش بالادستی سوخت‌های فسیلی به عنوان بخشی از کل هزینه انرژی، از ۶۹ درصد به ۳۸ درصد کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا