صنعت، معدن، تجارت

نمایشگاه آرد و نان افتتاح شد/ هر ایرانی چقدر نان می‌خورد؟

امروز نمایشگاه صنعت غلات،‌آرد و نان در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد و ۳ روز معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس،  امروز دوازدهمین نمایشگاه صنعت غلات و آرد و نان در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی افتتاح شد که قرار است دستاوردهای این صنعت به مدت سه روز در معرض دید علاقمندان قرار گیرد. در این نمایشگاه ۹۵ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند.

برگزاری این نمایشگاه‌ ضمن ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای بخش کشاورزی می‌تواند زمینه‌ای برای رفع مشکلات آنها باشد.

* آرد دو نرخی فساد آفرین است

یکی از کارخانه‌داران آرد آذربایجان در حاشیه نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: کیفیت آرد در  استان آذربایجان مشکل‌ساز است و از ‌آنجایی که حمل و نقل بین استانی گندم و آرد ممنوع شده است برای افزایش کیفیت آرد با مشکل مواجه هستیم.

وی گفت: ما نمی‌توانیم از استان‌های دیگر گندم کیفی وارد کنیم تا از طریق آن کیفیت آرد را بالا ببریم.

این کارخانه‌دار اضافه کرد: دو نرخی بودن قیمت آرد باعث فساد در این بخش شده است به طوری که بخشی از نانوایی‌ها که آرد را به نرخ دولتی و نیمه دولتی دریافت می‌کنند سهمیه‌های خود را به صورت آزاد به کارخانه‌ها می‌فروشند.

* سرانه مصرف نان در ایران دو برابر اروپا است

در حاشیه این نمایشگاه بهمن حسین‌زاده مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی گفت: نمایشگاه صنعت غلات و آرد و نان می‌تواند به فرهنگ‌سازی،‌اصلاح الگوی تولید و مصرف غلات، آرد و نان و افزایش سطح فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت غلات ، آرد و نان کمک کند.

وی با اشاره به سرانه مصرف نان در ایران گفت: طبق اعلام سازمان غذا و دارو سرانه مصرف نان در ایران ۱۲۵ کیلوگرم است که دو برابر سرانه مصرف اروپایی‌ها است. با این تفاوت که بخش عمده نان مصرفی در اروپا نان صنعتی است. در حالی که سهم نان صنعتی در کشور ما ۸ تا ۹ درصد است.

حسین‌زاده با تاکید بر اینکه نباید به راحتی بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه در حوزه نان را نادیده گرفت تصریح کرد: در شرایط کنونی باید در هر حوزه‌های که امکان صادرات و ارزآوری برای کشور وجود دارد ورود کنیم که نان صنعتی یکی از آنها است. در حال حاضر ۱۶۰ واحد نان صنعتی در کشور فعال است.

در افتتاحیه این نمایشگاه یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی حضور داشت که به سوالات خبرنگاران پاسخی نداد. عدم ارائه پاسخ به سوالات خبرنگاران از سوی این مقام مسئول در حالی انجام می‌شود که طبق پیش‌بینی‌ها امسال میزان خرید تضمینی گندم ۳ میلیون تن کاهش یافته است.

در این نمایشگاه دو شرکت از ترکیه نیز حضور داشتند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا