اقتصاد کلان

چرا پروژه‌های ملی اینقدر در ایران طول می‌کشند؟

طرح‌های ناتمام یکی از عوامل ایجاد کسری بودجه و تورم در ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین ، اتمام پروژه‌های ملی در کشور ما معمولا بسیار زمان‌بر است. بررسی‌های وزارت صنعت،معدن تجارت نشان‌می‌دهد مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک طرح در مقیاس ملی مانند ساختن یک سد، احداث راه‌آهن، جاده‌کشی یا… تکمیل شود، به طور متوسط کمتر از ۱۲ سال نیست.

بررسی روند اجرای طرح های عمرانی در طی سال های گذشته حاکی از آن است که دولت به عنوان بازیگر اصلی در تأمین زیرساخت‌ها، توانایی مالی، مدیریتی و فنی لازم را برای تکمیل تمام طرح‌ها ندارد.

همچنین بخوانید

این امر سبب شده است حجم انبوهی از طرح‌های زیرساختی ناتمام و متوقف به اقتصاد تحمیل شود که نه تنها بار مالی سنگینی بر بودجه دولت تحمیل می‌کند، بلکه مسیر رشد و توسعه کشور را نیز با اختلال مواجه ساخته‌است.

بررسی‌ها نشان‌می‌دهد طرح‌های زیرساختی اغلب با طولانی شدن دوره احداث مواجه هستند، به نحوی که میانگین مدت اجرای پروژه‌های ملی خاتمه یافته بیش از ۱۲ سال است. مطالعات میدانی در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که مهمترین محدودیت های دولت در این بخش شامل موارد ذیل است: * تامین مالی و حمایت مالی مورد نیاز پروژه‌های زیرساختی و مشکلات ظرفیت سازی نهادی

*مطالعات و فرایند ارجاع پروژه

*سیاست گذاری و تنظیم مقررات

به این ترتیب از آنجا که ممکن است تمامی طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به علل مختلفی همچون کمبود منابع مالی، غیراقتصادی شدن طرح، شرایط بومی اجرای طرح و… قابل اجرا نباشند، با توجه به محدودیت منابع در اختیار دولت، اولویت‌بندی در طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

به گفته معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری “در حال حاضر ۴۸ طرح کلان ملی در کشور وجود دارد که اگر سالانه ۳۳۰ میلیارد تومان به آن‌ها اختصاص یابد، قاعدتا باید طی ۵ سال خاتمه ‌یابند”.

مصطفی‌کاظمی با بیان اینکه ۴۷ طرح کلان ملی در دولت دهم به تصویب رسیده است، گفته‌بود”از این تعداد حدود ۸ طرح در فاصله زمانی ۲ هفته‌ای پایان دولت دهم به تصویب رسیده‌است.

با وجود اینکه در زمان تصویب، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها حدود ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد ولی در هیچ یک از اسناد، منبع مالی و نحوه تأمین اعتبار مورد نیاز در نظر گرفته نشد”.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا