خودروصنعت، معدن، تجارت

پیش بینی فعالان بازار از وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو / پراید در چه محدوده قیمتی مشتری دارد؟

قیمت خودرو در هفته جاری در حالی در سرازیری قرار گرفت که بررسی ها نشان می دهد این بازار راکدترین روزهای خود در سال جاری را پشت سر گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، بازار خودرو در روزهای اخیر تحت تاثیر انتظارات ایجاد شده برای کاهش قیمت از یک سو و همچنین نبود نقدینگی کافی از سوی دیگر قرار دارد.

 فاصله قابل توجه قیمت ها بین بازار و کارخانه سبب شده است حتی متقاضیان واقعی خودرو و نه خریدارانی که به قصد سرمایه گذاری وارد میدان می شوند، ترجیح دهند در پیش فروش خودرو شرکت کنند تا آنکه تقاضای خود را وارد بازار نمایند. در حال حاضار هر دستگاه پراید در بازار نزدیک به ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که فاصله ای برابر با هفت میلیون تومان را با بازار داراست از این رو افزاد ترجیح می دهند برای نپرداختن این قیمت، زمان بیشتری را برای دریافت خودروی صفر کیلومتر از کمپانی صرف نمایند.

 یکی از فعالان بازار خودرو می گوید رکود حاکم بر این بازار در سال جاری غیر قابل باور بود به طوری که برخی از فعالان بازار با توجه به نبود خریدار، تصمیم گرفتند شغل خود را تغییر دهند چرا که درآمدی ندارند و از پس تامین هزینه ها بر نمی‌آیند.

 حسین اردوخانی، رییس سابق این صنف نیز این گفته را تایید می‌کند و می گوید در بیست سال گذشته چنین رکودی را رد بازار خودرو مشاهده نکرده است و حجم رکود غیر قابل تصور است. با این حال بازار خودرو همچنان با قیمت های بالا در عین نبود مشتری به فعالیت خود ادامه می دهد.

قیمت خودرو

 برخی معتقدند این قیمت ها ناشی از جو روانی و تب بالای خرید در سال گذشته ایجاد شده است و انها که در این سال خودرو به قیمت های بالا خریدند، امسال ترجیح می دهند خودرویشان را عرضه نکنند تا قیمت بالا برود و ضررشان کم شود اما نکته اینجاست که قیمت خودرو با گذشتن زمان کاهش می‌یابد و قیمت خودروی سال گذشته با قیمت خودروی صفر امسال تفاوت دارد.

در عین حال سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران نیز در پاسخ به این سئوال که آیا انتظار برای کاهش قیمت ها منطقی است یا خیر؟ گفت: حتما قیمت ها کاهش می‌یابد، شیوه عملکرد خودروسازان تغییراتی مثبت را نشان می دهد در عین حال با تداوم ماندگاری ثبات در دیگر بازارها قیمت خودرو نیز لازم است کاهش یابد.

 به گفته وی در این قیمت‌ها خرید و فروشی در بازار جریان ندارد و در نتیجه متقاضیان فروش مجبورند دیر یا زود خود را با قواعد جدید این بازار تطبیق دهند.

در آخرین روز هفته گذشته قیمت هر دستگاه پراید در بازار با کاهشی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان به کف کانال ۴۶ میلیون تومان نزدیک شد. این خودرو هفته گذشته ۴۷ میلیون تومان در بازار فایل شد. قیمت پراید ۱۳۱ نیز فاصله‌ای دویست تا سیصد هزار تومانی را با ۴۲ میلیون تومان تجربه کرده است.

فعالان بازار در پاسخ به این سئوال که عقب نشینی قیمت ها در بازار ارزان ترین ها تا کجا ادامه دارد؟ می گویند اگر تفاوت قیمت ها بین ۲ تا ۳ میلیون تومان باشد، مشتری وارد بازار می شود، به عنوان مثال اگر پراید به ۴۲ میلیون تومان برسد، مصرف کننده دست به خرید می‌زند اما وقتی قیمت بین هفت تا هشت میلیون بالاتر است کسی خرید را از بازار انجام نمی دهد.

یکی از فعالان بازار در مرکز شهر گفت: قیمت برخی مدل های پژو از کارخانه تا بازار ۱۲ میلیون تومان است، در این فضا کسی از بازار نمی خرد، همه ترجیح می دهند مشتری کارخانه باشند، دیر یا زود این اتفاق می افتد که قیمت تعدیل شود، هر چند ممکن است تعدیل کمتر از خواست مشتری باشد اما این اتفاق رخ خواهد داد و روند ریزشی قیمت ها در بازار نیز آغاز شده اما هنوز از سرعت لازم برخوردار نیست.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا