بانکبین الملل

ایران و روسیه به دنبال جایگزین سوئیفت

یک مقام ارشد روسی از همکاری این کشور با ایران برای یافتن جایگزین سامانه سوئیفت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اسپوتنیک، یوری یوشاکوف- دستیار رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت که ایران و روسیه در حال برنامه‌ریزی بر سر استفاده از سیستم پیام رسان مالی روسی مشابه سوئیفت و سیستم ایرانی “سپام” به عنوان جایگزین سیستم سوئیفت و محافظت از روابط دوجانبه خود در برابر تحریم‌های دیگر کشورها هستند.

نوامبر سال گذشته سیستم پیام‌رسان سوئیفت تحت فشارهای آمریکا مجبور شد دسترسی بانک‌های ایرانی به این سامانه را که به دنبال توافق اتمی سال ۲۰۱۵ مجددا برقرار شده بود، قطع کند. سیستم سوئیفت یک سامانه ارتباطی بین بانکی جهانی است که در سال ۱۹۷۳ در بلژیک تاسیس و چهار سال بعد به طور رسمی راه‌اندازی شد.

همچنین بخوانید

یوشاکوف افزود: به منظور مراقبت از تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی، در حال ارزیابی اقدامات لازم نظیر استفاده از ارزهای ملی و اتصال سیستم پیام‌رسان مالی روسیه و ایران به یکدیگر هستیم.

لازم به ذکر است ایران در سال ۱۳۷۰ به عضویت سوئیفت درآمد اما به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بر ضد برنامه هسته‌ای ایران در سال ۱۳۹۰ دسترسی بانک‌های ایرانی به این سیستم قطع شد. به دنبال امضای برجام در تیر ماه ۱۳۹۴، دسترسی بانک‌های ایرانی مجددا به این سامانه برقرار و پس از خروج آمریکا از این توافق و بازگشت یکجانبه تحریم‌ها، مجددا سوئیفت تصمیم به قطع همکاری با بانک‌های ایرانی گرفت.

طبق اعلام گمرک روسیه، در هفت ماهه نخست امسال، ایران و روسیه با یکدیگر ۱.۳۳ میلیارد دلار مراوده تجاری داشته اند که از این بین، سهم صادرات روسیه به ایران حدود ۱ میلیارد دلار و صادرات ایران به روسیه ۳۳۳ میلیون دلار بوده است. مبادلات دوجانبه ایران و روسیه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۴ درصد افزایش داشته است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا