بورسفرابورس

ارزش بازار فرابورس ۴۹ درصد از ابتدای سال افزایش یافت

ارزش بازار فرابورس ۱.۷ درصد در هفته‌ای که سپری شد، افزایش یافت تا این نماگر با افزایش ۴۹ درصدی از آغاز سال روبه‌رو شود. در حال حاضر ارزش بازار فرابورس رقمی بیش از ۳ میلیون و ۸۲۴ هزار میلیارد ریال است.

معاملات فرابورس ایران در هفته کاری منتهی به ۲۲ شهریورماه با تغییر مالکیت ۲۹۶۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد ریال و به ترتیب افزایش ۳ و ۱.۷ درصدی شاخص کل و ارزش بازار به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، در این هفته معاملاتی که تنها ۳ روز کاری داشت آیفکس رشد ۳ درصدی را تجربه کرد و میزان رشد خود از ابتدای ماه جاری را به ۸.۵ درصد رساند تا در آخرین روز کاری این هفته بر فراز ارتفاع ۳۸۸۴ واحدی بایستد.

همزمان ارزش بازار نیز ۱.۷ درصد در هفته‌ای که سپری شد، افزایش یافت تا این نماگر نیز با افزایش ۴۹ درصدی از آغاز سال ۱۳۹۸ روبه‌رو شود. در حال حاضر ارزش بازار فرابورس رقمی بیش از ۳ میلیون و ۸۲۴ هزار میلیارد ریال است.

از سوی دیگر طی این هفته معاملاتی ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل دادوستدها در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به رقم ۱۳ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال رسید.

از این رقم گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش ۱۶۵۳ میلیارد ریال توانست ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دهد و در جایگاه نخست گروه‌های فرابورسی با بیشترین رقم معاملاتی بایستد.

پس از آن صنعت انبوه‌سازی با ۱۰ درصد در پله دوم و گروه‌های بیمه، دارویی‌ها و هتل و رستوران در جایگاه سوم تا پنجم قرار گرفتند.

در هفته کم‌خبر فرابورس تنها رخداد مهم، عرضه اولیه شرکت مجتمع نیلی صنعت کرمان در تابلو رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بود. بر این اساس ۱۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام این شرکت برای نخستین ‌بار در این بازار عرضه شد تا هر سهم آن طی فرآیند عرضه اولیه ۷۰۰۰ ریال کشف قیمت شود.

بدین ترتیب در بازار SME که مدیرعامل فرابورس خبر از انجام برخی اصلاحات در این بازار با هدف توسعه آن داده است، از یکشنبه ۱۷ شهریورماه شاهد معامله ۴ شرکت در تابلوهای رشد و دانش‌بنیان هستیم.

در این میان نگاهی به مبادلات انجام‌شده در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد، در هفته‌ای که سپری شد بازار اول شاهد دادوستد ۸۶۳ میلیون سهم به ارزش ۴۶۶۳ میلیارد ریال و بازار دوم میزبان تغییر مالکیت ۱۹۳۰ میلیون سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال بوده است.

در این هفته بازار ابزارهای نوین مالی نیز در نتیجه معامله اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به استقبال مبادله ۱۴۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۷۴۲ میلیارد ریال رفت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا