بورسبورس اوراق

تغییر قوانین بازار پایه، عاملی برای بهبود نقدینگی به سوی شرکت‌های بنیادی

یک تحلیل‌گر بورسی، با بیان اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها فرصت رشد بازار است، تغییرات بازار پایه را نیز عاملی برای ورود نقدینگی بیشتر به این نهاد دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سنا؛ علیرضا تاج بر یکی از کارشناسان بازار سرمایه با بیان اینکه شاهد ورود نقدینگی به بازار هستیم، نسبت به عملکرد خوب شرکت ها در ۶ ماه گذشته اظهار کرد: اکنون زمان انتشار گزارش‌های ۶ ماهه صنایع است و اغلب فعالیت آن‌ها معطوف به فروش صادراتی فلزات اساسی، نفت و پتروشیمی است. این صنایع به دلیل افزایش نرخ ارز و فروش معقول خود بی شک گزارش‌های خوبی را راهی بازار خواهند کرد و تمرکز سرمایه در بازار به سمت آن‌ها معطوف می‌شود.

این فعال بازار سرمایه به جنگ تجاری ماه‌های گذشته چین و آمریکا و تاثیر آنها بر بازارهای جهانی از جمله بازار سرمایه کشور اشاره کرد گفت: این مساله اکنون تا حد زیادی مرتفع شده است و روند کاهشی ماه های گذشته کامودیتی‌ها جای خود را به روندی افزایشی در هفته اخیر داده و این مساله نیز فاکتوری موثر بر رشد بورس خواهد بود.

دو نسخه برای افزایش سرمایه شرکت ها

تاج بر، «افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها» را به عنوان فرصت دیگر رشد بازار سرمایه در شرایط فعلی دانست و خاطرنشان کرد: بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گام دیگر برای اصلاح ترازنامه و بهبود وضعیت دارایی شرکت‌ها است که سهام را ارزنده تر و تمایل سرمایه‌گذاران را به آن بیشتر می‌کند. این در حالی است که در همین چند هفته اخیر بازار این شرکت‌های دارای این پتانسیل توسط بازار کشف شده و فعالان بازار به این سهم‌ها اقبال خوبی نشان داده اند.

تاج بر«افزایش سرمایه از محل سود انباشته» را گام دیگر ایجاد زمینه رشد بورس در شرایط کنونی دانست و گفت: دولت در کنار سایر حمایت‌های خود از بورس، ابلاغیه ای را به شرکت‌های بزرگ داد که از محل سود انباشته خود افزایش سرمایه دهند و با این حرکت بر اهرم‌های رشد بازار سرمایه با افزایش اقبال شرکت های بورسی افزود.

سرو سامان دادن به بازار پایه؛ راهکار موثر رشد بازارهای اصلی

این کارشناس بازار سرمایه تغییر دستورالعمل‌های اجرایی بازار پایه را سبب بهبود روند سوق نقدینگی به سمت شرکت‌های بنیادی تر ارزیابی کرد و تصریح کرد: در بازار پایه اتفاق بدی در حال وقوع بود و سهم هایی که بنیاد قابل قبولی نداشتند و صرفاً به خاطر افزایش نقدشوندگی در بازار پایه درج شده و امکان پذیرش در بورس را نداشتند، با ورود نقدینگی در حال تشکیل حباب قیمتی بودند. خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده، جلوی این حرکت گرفته شد.

وی با اشاره به همزمانی بازگشایی سهام بازار پایه با انتشار گزارش های ۶ ماهه شرکت ها افزود: پیش بینی من این است که برخی از شرکت‌های بازار پایه گزارش‌های ضعیفی را منتشر کنند، ضمن این که شواهد نشان دهنده انتشار گزارش‌های قوی از سوی شرکت‌های بزرگ بورسی است. این همزمانی برای انتخاب بهتر سهم ارزنده به کمک سرمایه‌گذاران بورسی می‌آید.

تاج بر نتیجه اجرای قوانین جدید بازار پایه را در درازمدت مثبت خواند و یادآور شد: با شرایط جدید نقدینگی به تدریج از بازار پایه و سهامی با درجه شفافیت کمتر خارج خواهد شد و به سمت سهام بنیادی و ارزنده تر بورس هدایت می‌شود. امیدوارم که این اتفاق از مهرماه شروع شود و اقبال کلی بازار به سمت سهم‌های بزرگ بیشتر شود.این مساله در نهایت به رشد سرمایه‌گذاری هوشمند در بازار سرمایه منجر خواهد شد که هم به نفع بازار و صنایع بزرگ و هم به نفع فعالان بورسی است.

تسویه اعتباری کارگزاری ها، مانعی برای رشد بازار

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران با اشاره به نزدیک شدن به سال مالی بخشی از کارگزاری‌ها در ۳۱ شهریور گفت: حجم نقدینگی در حدی است که می‌تواند این اثر را تا حد زیادی خنثی کند. بر این اساس این مساله دیگر آنقدر با اهمیت نیست و حجم اعتبارات آنقدر زیاد نیست که بتواند اثر قابل ملاحظه ای بر روند بازار بگذارد. همچنین وی صعود تدریجی شاخص را دارای اهمیتی ویژه دانست و تصریح کرد: بهتر است به جای جهش‌های نوسانی ،روند رشد بازار به صورت ملایم و همراه با نوسان طی شود و برآیند حرکت‌های شاخص صعودی باشد. این به نفع همه سهامداران و متضمن رشد کلی بازار سرمایه است.

تاج بر اتخاذ تصمیمات حمایتی از سوی دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را بر روند فعلی بازار موثر ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: اولین تصمیم باید توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری یعنی استفاده از ابزارها و واسطه‌های مالی به جای خرید و فروش مستقیم سهام در بین سرمایه‌گذاران باشد. همچنین توسعه فرهنگ توجه به دانش مالی و تحلیل در فعالیت‌های بورسی به طور جدی تر از سوی تصمیم‌گیران اقتصادی کشور دنبال شود.

این فعال بازار سرمایه اقدامات سازمان بورس برای توسعه فرهنگ سازی در بازار سرمایه را ستود و گفت: البته این فعالیت‌ها باید در یک زنجیره پیوسته با سایر نهادهای تصمیم گیر قرارگیرد تا بتواند موثرتر واقع شود و زمینه را برای یکپارچگی و یک صدایی در فرهنگ سرمایه‌گذاری و اولویت‌های آن در کشور فراهم کند.

سهام بنیادی تر، بازه نوسان بیشتر

علیرضا تاج بر با اشاره به صحبت‌های علی صحرایی،مدیرعامل شرکت بورس برای ایجاد زمینه افزایش بازه سهام برای بالا بردن جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس گفت: مساله این است که وقتی شرکتی پارامترهای بنیادی بهتر و قوی تری دارد بازه نوسان سهم آن نیز بیشتر باشد. در حال حاضر در بورس بازاری به اسم بازار برتر در حال ایجاد است که شرایط آن از نظر سرمایه،گزارش دهی و شفافیت و سهام شناور بسیار سختگیرانه تر از بازارهای دیگر خواهد بود.

وی بازار برتر را حائز شرایط افزایش بازه نوسان ارزیابی کرد و افزود: وقتی این بازار تشکیل شود مطمئنا سهام اندکی نیز در این بازار پذیرفته می‌شوند و در آنجا می‌توان دامنه نوسان را باز گذاشت و عددهای بالاتری را برای آن تعیین کرد، چراکه اکنون پنج  بازار در بورس و فرابورس داریم و باید بازاری که بنیادی تر است، بتواند دامنه نوسان بیشتری نیز داشته باشد. نه مثل شرایط قبلی بازار پایه که سهام با بنیاد ضعیف تر دامنه نوسان بیشتر داشته باشد. اکنون به سمت عکس این قضیه می رویم و این اتفاق مثبتی است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا