بانکبانک و بیمه

بدهی ۳۴۷ هزار میلیارد تومانی دولت به بانکها

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: مطابق اعلام این نهاد پولی و بانکی در خرداد ماه سال جاری میزان بدهی دولت به شبکه بانکی کشور به رقم ۳۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «حیدر مستخدمین حسینی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می شود برای جبران کسری به منابع بانک ها دست درازی می کند.

وی اظهارداشت: وقتی دولت بخشی از منابع بانک ها را در اختیار می گیرد به همان میزان قدرت وام دهی و اعطای تسهیلات نزد بانک ها کمتر خواهد شد.

همچنین بخوانید

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: دولت به این منابع که مردم در اختیار بانک ها قرار داده اند نباید دست درازی کند.

وی در ادامه عدم حاکم بودن انضباط مالی در دولت را دلیل عمده افزایش بدهی این مجموعه به شبکه بانکی کشور عنوان کرد و افزود: دولت برای جلوگیری از بروزچنین اتفاقی باید نسبت به اصلاح ساختار بودجه مبادرت ورزد یعنی ساختار مزبور را به سمت بودجه ریزی عملیاتی سوق دهد.

مستخدمین حسینی اظهارداشت: بودجه باید کارایی لازم را داشته باشد و منجر به رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور شود.

وی گفت: نتیجه بودجه ای که هیچ یک از این موارد را باعث نمی شود اینکه در جاهای دیگری هرز می رود و به اصطلاح تولید علف های هرزمی کند.

معاون اسبق بانک مرکزی ادامه داد: وجوه موجوددر بانک های کشور از دو بخش سهامداران و سپرده های مردمی تشکیل می شود.

وی گفت: مجموع حجم سپرده های بانکی در حال حاضر به دو هزار هزار میلیارد تومان می رسد.

مستخدمین حسینی افزود: بخش وجوه مربوط به سهامداران در شبکه بانکی کشور اعم از دولتی و خصوصی بسیار کم است.

وی اظهارداشت: عمده وجوه بانک ها مربوط به مردم است یعنی از طریق پس انداز و سپرده گذاری در اختیار بانک ها قرار داده اند تا بانک ها در حوزه های مختلف اقتصادی سرمایه گذاری کنند.

معاون اسبق بانک مرکزی یادآورشد: بخشی از بازدهی این سرمایه گذاری ها بر اساس عقد اسلامی به خود سپرده گذاران و پس اندازکنندگان برمی گردد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا