انرژی

توسعه پتروپالایشگاه در کشور ضرورت دارد

معاون سابق وزیر نفت بر ضرورت ایجاد و توسعه واحدهای پتروپالایشگاهی در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «اصغر ابراهیمی اصل» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: پتروپالایشگاه از مزیت های زیادی همچون ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، جلوگیری از پدیده خام فروشی، دوره بازگشت سریع سرمایه در مقایسه با واحدهای پالایشگاهی، تحریم پذیر نبودن محصولات پترو پالایشی، تنوع محصول و غیره برخوردارند.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران ۱۸.۲ درصد ذخایر شناخته شده گاز دنیا را در اختیار دارد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی با ۱.۱ درصد جمعیت دنیا سرجمع در بحث نفت و گاز رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

همچنین بخوانید

معاون سابق وزیر نفت گفت: بطورکلی از نفت و گاز ۲۰۰ هزار نوع دارو، مواد شیمیایی، پتروشیمیایی و همینطور انواع و اقسام لوازم مورد نیاز زندگی روزمره تولید می شود که ۷۰ درصد این لوازم بصورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به نفت، گاز و پتروشیمی هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه تکنولوژی اغلب پالایشگاه های موجود در ایران قدیمی و فرسوده است، افزود: این پالایشگاه ها با هدف تامین بنزین هواپیما، بنزین اتومبیل، گازوئیل، نفت کوره، قیر و برخی حلال ها در کشور احداث شده اند.

ابراهیمی اصل اظهارداشت: هم اکنون برخی از پالایشگاه های کشور بیش از ۳۰ درصد نفت کوره تولید می کنند این در حالیکه قیمت نفت کوره از قیمت نفت خام پائین تر است برای مثال اگر نفت خام بشکه ای ۶۰ دلار باشد نفت کوره ۳۰ دلار است.

وی ضمن اشاره به ایجاد و راه اندازی واحد های پتروپالایشگاهی به ظرفیت روزانه ۶۵۰ هزار بشکه در نیجریه،۱۵ هزار بشکه در کویت، ۶۳۰ هزار بشکه در تگزاس آمریکا، دو مجتمع سرجمع به ظرفیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در هند و ۶۰۰ هزار بشکه در چین گفت: پترو پالایشگاه نیجریه به زودی وارد مدار بهره برداری می شود.

کارشناس اقتصادی به رادیو اقتصاد افزود: مجتمع یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز هند سال ۲۰۲۰ و مجتمع دیگر این کشور به ظرفیت یک میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز سال ۲۰۲۲ وارد مدار خواهد شد.

وی اظهارداشت: پالایشگاه ها حداکثر ۸۰ نوع محصول اما پترو پالایشگاه ها بیش از دو هزار نوع محصول تولید می کنند که بخش عمده این محصولات خوراک صنایع پائین دستی پتروشیمی است.
ابراهیمی اصل گفت: محصولات تولیدی صنایع پائین دستی پتروشیمی ها به هیچ وجه تحریم پذیر نیست.

وی افزود: ایران با داشتن ۱۵ همسایه و روابط بسیار خوب با اعضای گروه بریکس به راحتی می تواند حتی در شرایط تحریمی محصولات حاصل از پترو پالایشگاه ها به خصوص خوراک صنایع پائین دستی پتروشیمی را در ایران، بازارهای ممالک همسایه و بریکس بفروشد.

معاون سابق وزیر نفت و کارشناس اقتصادی اظهارداشت: گروه بریکس هم اکنون ۴۴ درصد جمعیت و ۴۲ درصد بازار جهان را در اختیار دارد.

وی گفت: مطابق قانون حمایت از توسعه صنایع پائین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی مصوب مجلس شورای اسلامی قرار بر اینکه دو میلیون بشکه در روز ظرفیت پترو پالایشگاهی در سواحل کشور شکل گیرد.

ابراهیمی اصل در ادامه افزود: بهترین پیشنهاد اینکه واحد هایی به ظرفیت روزانه ۶۰۰ هزار بشکه در چابهار، جاسک، خوزستان (منطقه اروندان و خرمشهر) و یک واحد به ظرفیت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه در بندر امیر آباد ایجاد شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا