خودروصنعت، معدن، تجارت

لزوم واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی

یک کارشناس صنعت خودرو بر ضرورت واگذاری خودروسازهای داخلی به بخش خصوصی در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،«جواد علیپور صدری» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: واگذاری شرکت های خودروسازی کشور به بخش خصوصی امری مبارک است چرا که تا وقتی اثر دولت در بدنه خودروسازی باشد این صنعت به یقین نمی تواند راه خود را پیدا کند.

وی همچنین در خصوص اظهارات «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه شرکت خودروسازی ابتدا کوچک سازی و سپس واگذار شوند، اظهارداشت: شخص وزیر و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به نظر در حال رسیدن به این نتیجه هستند که راه را اشتباه رفته اند.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه صنعت خودرو گفت: البته نباید این مسئله را فراموش کرد که تا چند سال پیش بحث بر سر این بود که فقط یک خودرو ساز در کشور باشد و سایپا و ایران خودرو با یکدیگر ادغام شوند کمااینکه سایپا به خصوص چند خودرو ساز کوچک دیگر را بلعید.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در همان زمان گفتند که این کار اشتباه است و خوشبختانه این جهت گیری جنبه عملی پیدا نکردحالا به این نتیجه رسیده اند که شرکت های مزبور را به بخش خصوصی واگذار کنند.

علیپور صدری اظهارداشت: واگذاری شرکت های خودروسازی کشور به بخش خصوصی امری بسیار پسندیده است چرا که تا وقتی اثر دولت در خودروسازی مملکت باشد این صنعت به یقین نمی تواند راه خود را پیدا کند.

وی گفت: بطورکلی در بحث کوچک سازی و واگذاری خودرو سازی ها به بخش خصوصی نخست باید مقوله بدهی های شرکت ها بطور کامل و شفاف مشخص شود.

این کارشناس حوزه صنعت خودرو افزود: شرکت های خودروسازی چند هزار میلیارد تومان بدهی دارند ابتداباید تکلیف این بدهی ها مشخص تا در چرخه واگذاری قرار گیرند.

وی اظهارداشت: واگذاری های که بخواهد بدین شکل انجام شود حرف و حدیث بسیار زیادی به همراه دارد و هیچ خریداری قدم پیش نخواهد گذاشت.

علیپورصدری گفت: نکته دوم در این ارتباط اینکه شرکت های خودروسازی باید به چه کسی واگذار شود؟!

وی افزود: واگذاری خودروسازی به شخص حالا نمی توان گفت در عمل امکان پذیر نیست چرا خیلی چیزها امکان دارد ولی اینکه تعریف می شود بنگاه های اقتصادی باید به اهلش واگذار شود بطور قطع و یقین خودروسازانی در این سطح باید بوسیله کنسرسیومی خریداری شود که این کاره باشند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بطورکلی خودرو سازی کاری نیست که راجع به نفر یا شخصی بتوان تصمیم گیری کرد.

وی همچنین در خصوص سخنان دیگر وزیر صمت مبنی بر اینکه دو خودروساز پژو و رنو به ایران برنخواهند گشت، افزود: هشدار و تاکید کارشناسان و صاحبنظران حوزه صنعت خودرواز سال های قبل همواره به این نکته بوده که رنو و پژو خودروسازان شایسته و قابلی نبوده کما اینکه در بازار آمریکایی شمالی هم به هیچ وجه حضور ندارند بنابراین خیلی خوب شد که از ایران بیرون رفتند ای کاش این بحث خیلی سال ها زودتر اتفاق می افتاد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا