امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

توسعه کشت برنج در۱۷استان با وجود ممنوعیت/کشت برنج در کویر

معاون امور آب وزارت نیرو گفت:کشت برنج در ۱۷ استان با وجود ممنوعیت کشت آن در کشور به جز سه استان شمالی، افزایش یافت.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، قاسم تقی زاده خامسی با اشاره به کشت برنج در ۳۰۰ هزارهکتار از اراضی کشور گفت: طبق مصوبه سال گذشته هیئت دولت، کشت برنج باید در طول سه سال از همه استان‌های کشور به جز سه استان شمالی حذف شود که امسال شاهد رشد کشت این محصول در ۱۷ استان هستیم.

وی با بیان اینکه سیلاب سال آبی ۹۷-۹۸ و پرشدن سدها سبب تشویق مردم به کشت این محصول شده است ادامه داد: کشت برنج فقط در خوزستان امسال تا ۴ برابر افزایش یافته است.

معاون امور آب وزارت نیرو برنج را محصولی پر آب بر دانست و افزود: وزارت نیرو باید آب این کشاورزان را درحد مقدورات تامین کند که این کار انجام شده و البته آب مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزان نیز تامین شده است.

تقی زاده خامسی با تاکید بر مدیریت آب در این بخش گفت: طبق پیش بینی‌ها سال آبی ۹۸-۹۹ نرمال و بیشتر از نرمال است که البته صحت این پیش بینی‌ها از ۵۰ تا ۳۰ است.

این مقام مسوول با تاکید براینکه نباید توقعی بر تامین آب برای کشت برنج سال آینده ایجاد شود افزود: در زمان حاضر ورودی سدهای کشور به یک سوم کاهش یافته است که به منظور تامین آب آشامیدنی کشور باید خروجی سدها نیز کاهش یابد.

معاون امور آب وزارت نیرو در ۱۰ سال گذشته که کشور دچار خشکسالی بوده تغییر الگوی کشت و الگوی مصرف آب انجام نشده است ادامه داد: مصوبه ممنوعیت وجود دارد، اما مجری آن مشخص نیست البته در استان ها، ​ استانداری‌ها باید مانع از کشت برنج شوند.

تقی زاده خامسی با اشاره به کشت برنج در طبس به عنوان یک شهر کویری افزود: وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی جلسات هماهنگی برگزاری می‌کند، اما امسال در حد مقدورات آب را تامین کردیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا