بین الملل

حمله به آرامکو، قیمت سهام در عرضه اولیه را پایین آورد

طبق تحلیل گروه اوراسیا، حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی احتمالا ارزش‌گذاری سهام این شرکت برای اولین عرضه عمومی آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ انگلیسی، طبق تحلیل گروه اوراسیا، حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی احتمالا ارزش‌گذاری سهام این شرکت برای اولین عرضه عمومی آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما برنامه این شرکت برای فروش سهام را تغییر نخواهد داد.

گروه اوراسیا در گزارش تحقیقاتی خود نوشت: این حملات با افزایش ریسک‌های امنیتی و احتمال تاثیر منفی بر قیمت‌گذاری سهام، می‌تواند برنامه آرامکو برای اولین عرضه عمومی سهام این شرکت را با پیچیدگی روبرو کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: حملات اخیر به تاسیسات آرامکو، تاثیری محدود بر سود سهام آرامکو خواهد داشت، چراکه مرحله اول عرضه عمومی سهام، محلّی خواهد بود. در ارزش‌گذاری کنونی سهام آرامکو و تخمین ارزش بازار این شرکت، ریسک‌های ژئوپولیتیکی در نظر گرفته نشده بود.

گروه اوراسیا می‌گوید: مقیاس این حمله به قدری وسیع بود که بازارهای جهان را به این فکر واداشت که لزوم لحاظ کردن ریسک‌های ژئوپولیتیکی در قیمت‌گذاری سهام آرامکو را در نظر بگیرند.

این گزارش ادامه می‌دهد: اگر مشکلات به وجود آمده برای این تاسیسات کوچک باشد، قیمت هر سهم ۲ تا ۳ دلار افت می‌کند، اما اگر آسیب‌های وارده به تاسیسات آرامکو قابل‌توجه باشد، افت ارزش هر سهم تا ۱۰ دلار هم خواهد رسید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا