بورسبورس اوراق

نماگر بورس ۲هزار واحد افت کرد/ شاخص کل در فاز استراحت

معاملات امروز بازار سهام به شکلی پایان یافت که شاخص کل، بر خلاف شش روز گذشته افت قابل توجهی داشت. دراین میان گفتنی است، نمادهای خودرویی‌ و بانک‌‌ها بیشترین حجم نقدینگی را به خود دیدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات بازار سهام در دومین روز از هفته به شکل متفاوتی پیگیری شد. شاخص کل بورس تهران که طی شش روز متوالی صعودی بود و قله‌ ۳۰۰ هزار واحد را فتح کرد، امروز با عقب نشینی همراه شد ودر پی فشار عمومی فروش بیش از ۲هزار واحد افت را پشت سر گذاشت. تمایل معامله‌گران برای برای ذخیره سود کسب شده پیش از این را می‌توان مهم‌‌ترین عامل این رویداد در نظر گرفت. البته در مقابل، قیمت در سهم‌هایی با اندازه کوچک‌تر ، سرعت بیشتری به خود گرفت و باعث شد شاخص هم‌وزن موقعیت پیشتاز خود را در مقایسه با نماگر کل حفظ کند.

از طرفی برخی تحلیگران معتقدند، چنین رشدهایی که از مدار سودآوری به سمت سناریوپردازی‌های غیرواقع‌بینانه سوق یافته، می‌تواند واکنش‌های هیجانی معکوسی را پی داشته باشد و اثرات سوء خود را در قالب رکود معاملاتی در بلندمدت به بازار سهام تحمیل کند.

از سوی دیگر معاملات برخی از سهم‌ها همچنان به شکل منطقی در حال پیگیری و چندان توجهی به وقوع اتفاقات حاشیه‌ای بازار ندارند.

در عین حال، ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر نقش ایران در حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان هم در جو روانی بازار بی‌تاثیر نبود. اما نکته جالب این بود که در بین صنایع کالایی، پالایشی‌ها با تصور افزایش قیمت نفت از محل اختلال در تاسیسات بزرگترین صادرکننده نفت دنیا مسیر صعودی خود را حفظ کردند.

در سمت دیگر، می‌توان ورود بالای پول‌ها در سهام خودرویی و بانکی اشاره کرد که همچنان گوی سبقت را در جذب منابع خرد و رشد قیمت از دیگر گروه‌ها، به‌ویژه کالایی‌های سودآور، ربوده‌اند و در حمایت از شاخص هم‌وزن برای ارتقا به محدوده مثبت نقش موثری ایفا کردند.

در پایان لازم به ذکر است شاخص کل بورس با افت دو هزارو ۶۴ واحد به ارتفاع ۳۰۲هزار واحدی سقوط کرد در مقابل  شاخص کل هم‌وزن هم (۰.۰۶) درصد رشد همراه شد.

ارزش معاملات امروز ۲ هزارو ۳۰۶ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد، ۲هزارو ۱۷۹ میلیارد تومان به ثبت رسید.

ترین‌های امروز بازار سهام

در میان نمادها تاثیرگذار، غول‌های معاملات یعنی «فارس»، «شخارک»، «رمپنا» و «فملی» با افت محسوس بیشترین بار منفی را برای شاخص کل به همراه داشتند، در مقابل «خودرو» که پیشتر به آن اشاره شد توانست ۱۱۶ واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را برای شاخص کل همراه داشته باشد.

درمیان نمادهای پربیننده هم بانکی‌ها و خودرویی ها گوی سبقت را از رقبا ربودند و بانک تجارت، ایران خودرو و سایپا به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم در این بین شدند.

از سوی دیگر در قسمت صنعتی‌ها نیز بازهم دو گروه خودور و بانک به همراه صنایع شیمیایی عنوان برترین گروه‌ها را از آن خود کردند.

پرونده معاملات امروز بازارسهام در حالی بسته شد که بیشترین افزایش قیمت به نمادهای «دزهراوی»، «غپاک» و «سفار» تعلق یافت و آن‌ها توانستند سود بالاتری را برای مشتریان خود به ارمغان آورند در مقابل، نمادهای «فمراد»، «کالا» و «کساپا»، با بیشترین افت قیمت، معامله‌گران متحمل ضرر بالاتری کردند.

در فرابورس چه گذشت

آیفکس در پایان بر خلاف، شاخص کل بورس تهران روز سبزی را پشت سر گذاشت و با رشد ۱۱ واحدی به ۳هزارو ۹۳۰ واحد رسید. ارزش معاملات فرابورس در پایان ۸۶۶ میلیارد تومان و حجم معاملات از یک میلیارد فراتر رفت. نمادهای تاثیر گذار بر رشد آیفکس «مارون»، «ذوب»، «شاوان» و «ارفع» و در مقابل نمادهای «میدکو»، «زاگرس» و «کگهر» مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند.

 

از طريق
محمدمیلاد عبداللهی
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا