بانکبانک و بیمه

بانک های عامل پاسخگوی دلارهای مفقود شده باشند

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: بانک های عامل به عنوان امانت دارهای ارزهای بانک مرکزی باید پاسخگوی تکلیف نامعلوم دلارهای اختصاص یافته به واردات باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود دانشمند در گفتگو با برنامه چالش رادیو اقتصاد گفت: بانک مرکزی طبق مجوز صادر شده از سوی وزارت خانه ها ارز مورد نیاز وارد کنندگان را در اختیار بانک های عامل گذاشته و بانک های عامل نیز طبق اطلاعات مشتری این ارزها را در اختیار آنان قرار داده است. بنابراین هیچ اتهامی متوجه بانک مرکزی نیست و بانک های عامل باید اعلام نتیجه نماید که کالاها وارد شده و تعهد وارد کننده پاک گردد.

وی ادامه داد: بانک های عامل که بدون در نظر گرفتن اهلیت گشایش کننده، ارزها را در اختیار آنان قرار داده اند باید پاسخگوی سرنوشت ارزها باشند.

وی افزود: از سال های گذشته و حتی قبل از انقلاب اسلامی واردکنندگان تعهد نامه ای را متقبل می شدند که در صورت مغایرت کالا با فرم پر شده پاسخگوی تمام دستگاه های نظارتی و قضایی کشور باشند بنابراین لیست تمامی افرادی که این ارزها را دریافت کرده اند کاملا مشخص است و به نوعی ارزها گم نشده است بلکه مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

وی پرداخت ارزها را منوط به تایید چهار وزارتخانه ذیربط دانست و ادامه داد: بانک مرکزی با تائید افراد توسط وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصاد و دارایی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی اختصاص ارز را انجام می دهد.

مسعود دانشمند ادامه داد : عده ای نیز که واردات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام دادند با فروش کالاهای خود با قیمت نیمایی ترجیح دادند با سرپوش گذاشتن بر روی تخلفات خود، دلارها را گم شده جلوه دهند.

رئیس خانه اقتصاد آشفته بازار کنونی و سوء استفاده های ارزی را حاصل از بی تدبیری دولت با تعیین نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی دانست و گفت: تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی بدون کارشناسی و توجیهات عقلی و اقتصادی و نیز بدون در نظر گرفتن تورم چهل ساله صورت گرفت و حاصل آن سوء استفاده عده ای از این شرایط و ایجاد آشفته بازار کنونی برای اقتصاد کشور می باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا