انرژی

در فعالیت‌های نفتی آرامکو چه می‌گذرد؟

تولید و صادرات نفت عربستان سعودی در نتیجه حملات پهپادی صبح دشنبه انصار حزب الله یمن به دو تاسیسات نفتی بزرگ این کشور از جمله بزرگترین تاسیسات پالایش نفت خام جهان مختل شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دو منبع آگا اظهار کرده‌اند این حملات تولید پنج میلیون بشکه در روز نفت خام عربستان سعودی معادل نیمی از تولید این کشور یا پنج درصد از تولید جهانی را مختل کرده است.

حملات پهپادی انصار حزب الله یمن باعث آتش سوزی‌های گسترده در چندین محل شد اما مقامات سعودی اعلام کرده اند که این آتش سوزی‌ها تحت کنترل درآمده است. این گروه مسئولیت حملات روز شنبه به دو تاسیسات نفتی در قلب صنعت نفت عربستان سعودی از جمله بزرگترین تاسیسات پالایش نفت خام جهان در ابقیق و  میدان نفتی خوریس را برعهده گرفته است.

همچنین بخوانید

رویترز در گزارشی به بررسی حقایق مهمی درباره فعالیت شرکت نفتی دولتی آرامکو پرداخته است که به این شرح است:

ذخایر نفت

آرامکو که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، در سال ۲۰۱۷ ذخایر نفت معادل ۲۶۰.۲ میلیارد بشکه نفت خام داشت که بزرگترین از مجموع ذخایر نفت شرکتهای اکسون موبیل، شورون، رویال داچ شل، بی پی و توتال است و عمر این ذخایر ۵۴ سال برآورد شده است.

تولید نفت

این شرکت سال گذشته ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و طبق اسناد آرامکو، یکی از پایین‌ترین هزینه‌های تولید نفت را در جهان دارد که دو دلار و هشت سنت در هر بشکه است. آرامکو همچنین ۱.۱ میلیون بشکه مایعات گاز طبیعی و ۸.۹ میلیارد فوت مکعب استاندارد در روز گاز طبیعی تولید کرده است.

صادرات نفت

تقریبا سه چهارم صادرات نفت خام آرامکو یا حدود ۵.۲ میلیون بشکه در روز سال میلادی گذشته به مشتریان در آسیا تحویل داده شد زیرا تصور می‌رود تقاضا برای نفت در این منطقه سریعتر از نقاط دیگر جهان رشد می‌کند. خریداران آسیایی نفت آرامکو شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و تایوان هستند. همچنین نفتی که آرامکو به آمریکای شمالی صادر کرد به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید و صادرات نفت این شرکت دولتی به اروپا ۸۶۴ هزار بشکه در روز بود.

پالایش نفت

آرامکو نفت را در عربستان سعودی تولید، پالایش و صادر می‌کند اما در سراسر جهان فعالیت‌های پالایش دارد. شرکت “موتیوا اینترپرایز” که زیرمجموعه پالایش نفت آمریکایی آرامکو است، مالک پالایشگاه نفت پورت آرتور به ظرفیت ۶۰۷ هزار بشکه در روز در تگزاس است که بزرگترین پالایشگاه نفت در آمریکاست و در سال ۲۰۱۷ برنامه‌هایی را برای ۱۸ دلار سرمایه‌گذاری در فعالیت‌هایش در این منطقه ظرف مدت پنج سال آینده اعلام کرد.

این شرکت همچنین سرگرم توسعه ظرفیت پالایش نفت و بخش پایین دستی به خصوص در کشورهایی مانند چین و هند است. آرامکو در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳.۱ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت خام داشت.

گستردگی فعالیت

آرامکو با ۷۶ هزار کارمند در سال ۲۰۱۸، فعالیتهای صنعت انرژی، تاسیسات تحقیقاتی و دفاتری در سراسر جهان شامل شامل آسیا، اروپا و آمریکا دارد. این شرکت در پکن، دهلی‌نو، سنگاپور، نیویورک، لندن، هیوستون و نقاط دیگر دفتر دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا