بانکبانک و بیمه

افزایش سپرده ها هم تراز رشد نقدینگی

یک کارشناس پولی و بانکی در خصوص ارزیابی افزایش ۲۶ درصدی سپرده های بانکی در سال جاری گفت: افزایش سپرده ها هم تراز یا برگردان رشد نقدینگی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «سید بهاء الدین حسینی هاشمی» در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه نقدینگی طی یکسال گذشته در کشور ۲۷ درصد رشد داشته است، افزود: نقدینگی شامل سپرده های دیداری و غیردیداری، سایر سپرده های مردم بعلاوه اسکناس و مسکوکات در دست مردم و صندوق هاست.

وی همچنین با بیان اینکه نقدینگی کشور هم اکنون به دوهزار میلیارد تومان رسیده است، اظهارداشت: این افزایش نقدینگی بصورت سپرده در بانک ها خود را نشان می دهد.

کارشناس پولی و بانکی گفت: این سپرده ها می تواند حساب جاری باشد که درصد کمی را تشکیل می دهد و همینطور می تواند سپرده های سرمایه گذاری کوتاه و بلندمدت باشد که بیشترین حجم را تشکیل می دهد.

وی افزود: سایرسپرده ها، منابع بستانکاران و سایر وجوه نزد بانک ها همه و همه مجموع سپرده های بانکی را تشکیل می دهد که معادل و مترادف با رشد نقدینگی است.

حسینی هاشمی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه افزایش سپرده های بانکی چه آثار و تبعاتی بر کشور دارد، اظهارداشت: رشد سپرده باید با رشد اقتصادی توازن داشته باشد.

وی گفت: بین رشد سپرده ها با رشد اقتصادی در حال حاضر هیچ توازنی وجود ندارد یعنی رشد سپرده ها ۲۶ درصد در برابر رشد اقتصادی منفی یا در حد یک تا دو درصد است.

کارشناس پولی و بانکی افزود: این نشان می دهد یک مازاد نقدینگی بسیار آزار دهنده در اقتصاد کشور وجود دارد که در نهایت تبدیل به بحران و تورم می شود.

وی اظهارداشت: وقتی رشد نقدینگی بیشتر از رشد اقتصادی باشد بیانگر اینکه اقتصاد کشور دارای کسری بودجه، مطالبات بانکی به حیطه وصول در نمی آید و همینطور بدهی بخش های دولتی به بانک ها تسویه نمی شود.

حسینی هاشمی گفت: پیمانکاران بزرگی که برای دولت کار می کنند بدهی های خود را به بانک ها نمی پردازند چون نمی توانند طلب های خود را از دولت دریافت کنند.

وی افزود: مطالبات بانک ها در حد نرمال وصول نمی شود و اغلب با انباشت مطالبات رو به رو هستند.

این کارشناس پولی و بانکی اظهارداشت: اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی به دلیل اینکه منابع در اختیار تکاپوی تعهدات آنان را نمی دهد همه و همه علائم و نشانه های بدی است وقتی رشد نقدینگی بیش از رشد اقتصادی باشد.

وی گفت: اگر رشد نقدینگی بیشتر از رشد اقتصادی باشد شاخص قیمت ها افزایش پیدا می کند چون حجم پول مساوی با تولید ناخالص ملی ضرب در سطح عمومی قیمت هاست.

حسینی هاشمی افزود: وقتی تولید ملی افزایش پیدا نکند ضریب سطح عمومی قیمت ها افزایش یافته و با حجم پول در جریان برابر می شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مهمترین راه برون رفت از این مشکل چه می تواند باشد و چه راهکاری را می توان در پیش گرفت که چنین مسئله ای در آینده بروز و ظهور پیدا نکند، اظهارداشت: این یک اصلاحات ساختاری و رفتاری خیلی عمیق و با مطالعه ای نیاز دارد و در کوتاه مدت نیز به هیچ وجه قابل دسترسی و حصول نیست.

این کارشناس پولی و بانکی یادآورشد: مهمترین گزینه های برون رفت از این مشکل می توان به رعایت نظم و انضباط مالی در دولت، داشتن یک بودجه متوازن مبتنی بر وصول مالیات از طریق درآمد ها نه افزایش قیمت ها، پرداخت بدهی های دولت به بانک ها، جلوگیری از اضافه برداشت بانک ها، یکسان سازی نرخ ارز، مدیریت کردن اضافه برداشت بانک ها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا