بانکبانک و بیمهبورس کالا

پس اندازهای مردم به جای تولید به سوی دلالی هدایت شده است

یک اقتصاددان گفت: سرازیر شدن پس اندازهای مردم به سوی دلالی یکی از بیمارهای کنونی اقتصاد کشور ما محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  به گزارش رادیو اقتصاد سید مصطفی صفاری در گفتگو با برنامه نودو هشتی ها گفت: با بررسی های صورت گرفته در سیاست های تحول اقتصادی مشخص گردید که عمده پس اندازهای مردم به دلیل تسریع بازگشت سود و سرمایه و معافیت های حوزه دلالی به این سو کشیده شده و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی یک دهم از سهم فروش محصول را بدست می آورند و مابقی به جیب دلالان سرازیر می شود.

وی افزود: در تمامی دنیا نظام توزیع و خدمات وجود دارد و واسطه ها که مسئولیت انتقال تولیدات کشاورزی به دست مشتری را بر عهده دارند معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه توزیع و خرده فروشی را کسب می نمایند و این روند در کشور ما با سود جویی وچندین برابر کردن قیمت ها، آسیب به نظام اقتصاد وارد می نماید.

این اقتصاد دان یکی از عملکرد های مثبت کشورهای توسعه یافته را توزیع محصولات کشاورزی در فروشگاه های زنجیره ای عنوان کرد و گفت: فروشگاه های زنجیره ای در کشورهای توسعه یافته با ارتباط مستقیم با تولید کننده ها اقدام به توزیع مواد غذایی و کشاورزی با قیمت پایین تر از بازار می نمایند ولی در کشور ما با نظام توزیع سنتی، پدیده دلالی هزینه ها را به شدت افزایش داده و محصولات با قیمت گزاف به دست مصرف کننده می رسد.

وی را اندازی بورس کالا را یک از اصلاحات و مبارزه با پدیده دلالی دانست و ادامه داد: بورس کالا اقدام بسیار موثری برای توزیع محصولات به خصوص در حوزه کشاورزی انجام داده است. به عنوان مثال: بورس کالا با تاسیس انبارهای مورد اطمینان و استاندارد مبادرت به ذخیره سازی محصول زعفران کشاورزان نموده و در قبال آن برگه رسید به مشتری ارائه می دهد که این برگه در بورس بدون واسطه به صادر کننده فروخته و صادرکننده نیز با تحویل برگه به انبار فوق الذکر محصول خریداری شده را تحویل می گیرد. حال اینکه قبل از این محصول زعفران توسط ۱۰ دلال رد و بدل می شد تا به دست مشتری برسد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا