انرژی

ضرورت ورود دانش هیدرولوژی به تصمیم‌گیری‌های حوزه آب

رئیس انجمن هیدرولوژی ایران بر ضرورت ورود دانش هیدرولوژی به تصمیم‌گیری‌های حوزه آب تاکید کرد. 

به گزارش آرمان اقتصادی، روح‌الله فتاحی در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران اظهار کرد: با توجه به وقوع سیلاب‌های اخیر، این کنفرانس در زمان مناسبی برگزار می‎شود و تبریز نیز مهد هیدرولوژی بوده و مکان برگزاری کنفرانس هم مناسب این رشته است. 

وی گفت: با توجه به درگیری کشور ما با مشکلاتی مانند طغیان رودخانه‌ها و خشکسالی باید جایگاه هیدرولوژی به عنوان علمی پایه در جامعه تبیین شود. 

همچنین بخوانید

وی تاکید کرد: محدودیت آب در کره زمین کاملاً بارز و شناخته شده است و ایران نیز در کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، از این رو آب مهم‌ترین سرمایه هر کشوری بوده و با توجه به نقش بی بدیل آن در شکل‌گیری تمدن‌ها در ایران باستان باید به جایگاه آن توجه بیشتری شود. 

فتاحی افزود: در فرهنگ ما نیز دو حرف اول الفبا با حروف آ و ب شروع شده و قرار گرفتن این دو حرف کنار هم کلمه آب را تشکیل می‌دهد و اولین کلمه‌ای هم که بچه‌ها در مدرسه یاد می‌گیرند، آب است که به نظر می‎رسد هیچ یک از این‌ها بی‌حکمت نباشد. 

وی با تاکید بر اینکه ظهور و سقوط تمدن‌ها به آب وابسته بوده است، گفت: شرط توسعه فعالیت‌ها و توسعه اجتماعی و اقتصادی، مستلزم شناخت دقیق تحولات کمی و کیفی آب در بستر زمان و مکان است. 

وی اظهار کرد: اگر به هیدرولوژی و محدودیت منابع آبی توجه کنیم، بر روی توسعه شبکه‌های آب صنعت و شهرها سرمایه گذاری نمی‌کنیم، متاسفانه در برنامه‌ریزی منابع آب این مورد را لحاظ نکرده‌ایم. 

رئیس انجمن هیدرولوژی ایران در پایان خاطرنشان کرد: سرانه آب با توجه به افزایش جمعیت کاهش یافته و باید ضمن رفتن به سراغ منابع جدید برای تامین نیازهای جمعیت، اهمیت ویژه‎ای به تحقیقات هیدرولوژی بدهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا