انرژی

توان بالقوه بازار نفت توان ایران است

نماینده سابق ایران در اوپک و کارشناس ارشد نفت و انرژی گفت: در حال حاضر توان بالقوه بازار نفت توان ایران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «محمد علی خطیبی » در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ایران حداقل در شرایط حاضر می تواند ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت داشته باشد.

وی همچنین اظهارداشت: جمهوری اسلامی با رایزنی که می تواند به خصوص با مشتری های آسیایی خود داشته باشد نیاز فوری این کشورها را برطرف کند.

همچنین بخوانید

این کارشناس ارشد نفت و انرژی گفت: چنانچه اگر در بازار تقاضا وجود داشته باشد و به این تقاضا پاسخ داده نشود و منجر به افزایش قیمت ها شود به یقین آمریکا در برابر درخواست کشورهای مصرف کننده نفت نمی تواند مقاومت کندو باید مجوز دهد این کشورها بتوانند با واردات نفت نیاز های خود را برطرف کنند.

وی ضمن اشاره به نزدیک شدن به فصل سرد سال افزود: فصل زمستان فصل پر مصرفی است و کشور های مصرف کننده نفت نمی توانند تقاضای مردم خود را بی پاسخ بگذارند و بدون شک به آمریکا فشار وارد و مجوزهای لازم را برای واردات نفت از ایران دریافت خواهند کرد.

خطیبی بیان داشت: تعهد سالیان عربستان هشت میلیون بشکه نفت در روز است که از این میزان پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز از مدار خارج شده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: اگر ۱۸۰ بشکه ای که عربستان می گوید روی آب دارد درست باشد بطور طبیعی نمی تواند تعهدات سالیانه خود را پوشش دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: بازسازی و تعمیرات تاسیسات نفتی عربستان حداقل سه ماه زمان نیاز دارد اگر عربستان بخواهد از ذخایر خود استفاده کند روزی می تواند دومیلیون بشکه از این ذخیره ها استفاده نماید که برای تعهد سال ذخایر موجود کافی نیست.

وی اظهارداشت: واقع مطلب اینکه با وقوع این حادثه بازار با کمبود شدید نفت مواجه خواهد شد.

خطیبی بیان داشت: آمریکایی ها و غربی ها می گویند از ذخایر استراتژیک برای جبران این کمبود استفاده خواهند کرد این در حالیکه که ذخایر استراتژیک فقط برای ۳۰ روز این کشورهاست نه بیشتر بنابراین کمبود نفت با افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت ها خود را نشان داده و خواهد داد.

وی گفت: غربی ها و آمریکایی ها سعی دارند جو روانی را به حداقل ممکن کاهش دهند تا قیمت ها خیلی افزایش پیدا نکند چون سال انتخابات است و رئیس جمهور آمریکا به مردم قول نفت ارزان را داده است.

این کارشناس ارشد نفت و انرژی افزود: هرچند تاکنون موفق نشده قول خود را عملی کند ولی کماکان به دنبال تامین نفت ارزان برای مردم آمریکاست.

وی اظهارداشت: این کشورها با یک جو روانی سعی دارندتبعات کمبود نفت را تا جائی که می شود تقلیل دهند تا افزایش قیمت کمتری را مردم شاهد باشند.

خطیبی ادامه داد: آمریکا اکنون با توسعه میادین شیل نفتی خود تبدیل به صادرکننده نفت شده و از طرفی بیش از ۱۸ میلیون بشکه در روز مصرف نفت دارد.

وی گفت: تولید نفت آمریکا بر اساس شنیده ها ۱۱ میلیون بشکه در روز است بنابراین بقیه نفت مورد نیاز خود را باید وارد کند.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: این کشور امروز هم به عنوان صادرکننده و هم به عنوان وارد کننده نفت در دنیا شناخته می شود به یقین برای واردات خود باید هزینه بالاتری پرداخت کند در ضمن قیمت های بالای نفت برای میادین پرهزینه شیل های نفتی مورد نیاز است.

وی اظهارداشت: هزینه میادین شیل های نفتی بسیاربالاست بنابراین نیاز داردقیمت های نفت در سطح بالایی قرار داشته باشد.

خطیبی گفت: برای توسعه میادین شیل اویل آمریکا این قیمت ها مناسب است.

وی افزود: ناگفته نماند آمریکا موفق شده واردات نفت مورد نیاز خود را از منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به حداقل ممکن کاهش دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک اظهارداشت: چین در بین کشورهای آسیایی بالاترین میزان واردات نفت را از منطقه خلیج فارس دارد.

وی گفت: بطورکلی ۱۸ میلیون بشکه نفتی که از منطقه خلیج فارس عبور می کند ۱۰ تا ۱۲ میلیون بشکه متعلق به کشورهای آسیایی مثل کره، ژاپن، هند و چین است.

خطیبی افزود: بدون شک با افزایش قیمت نفت در بازار بیشترین تاثیر متوجه کشورهای آسیایی خواهد بود.

وی اظهارداشت: این کشورها به شدت نیازمند جبران نفت عربستان هستند بعید به نظر می رسد ذخیره سازی های موجود بتواند نیازکشورها را پوشش دهد.

کارشناس ارشد نفت و انرژی در ادامه یادآورشد: ایران می تواند از این فرصت به نحو احسن در جهت جبران کمبود بازار نفت استفاده کند چون در حال حاضر از توان بالایی در زمینه تولید و صادرات نفت برخوردار است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا