انرژی

تولید نفت عربستان تا دو هفته دیگر احیا می‌شود

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد ظرفیت تولید نفت از دست رفته تا پایان سپتامبر احیا خواهد شد و این کشور با برداشت از ذخایرش، میزان عرضه به مشتریان خود را به سطح پیش از حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی بهبود بخشیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالعزیز بن سلمان گفت میانگین تولید نفت در سپتامبر و اکتبر ۹.۸۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود و این کشور عرضه کافی نفت به مشتریانش در ماه میلادی جاری را تضمین خواهد کرد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر جده گفت: طی دو روز گذشته ما خسارات به بار آمده را مهار کرده و بیش از نیمی از تولیدی که در نتیجه حملات متوقف شده بود را احیا کردیم.

همچنین بخوانید

وی گفت: کشورش تا پایان سپتامبر به ظرفیت تولید ۱۱ میلیون بشکه در روز و تا پایان نوامبر به ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.  وزیر انرژی عربستان سعودی به حملات روز شنبه به پالایشگاههای شرکت آرامکوی سعودی در ابقیق و خریص شامل بزرگترین تاسیسات پالایش نفت خام جهان اشاره داشت که باعث شد تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز معادل نیمی از تولید نفت عربستان سعودی یا پنج درصد از عرضه جهانی متوقف شود.

منابع آگاه آرامکو به رویترز اظهار کرده بودند پالایشگاههای فرآوری ابقیق آرامکو دو میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت را پس از حملات روز شنبه احیا کردند و انتظار می‌رود تا پایان ماه به وضعیت عادی بازگردند.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو گفت: این شرکت که آماده عرضه اولیه عمومی سهام خود می‌شود، همچنان در فرآیند ارزیابی کار تعمیراتی قرار دارد اما با توجه به بزرگی این شرکت، این کار چندان قابل توجه نیست. وی در همین کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ما باید سطح تولید در تاسیساتمان را تا پایان سپتامبر به وضع پیش از حملات برگردانیم.

ناصر گفت: آرامکو در مدت هفت ساعت پس از وقوع حملات، ۱۰ آتش سوزی را مهار کرد و شرکتش در حال برگردادن پالایش نفت خام به ظرفیت کامل است و فرآورده‌های نفتی به حد کافی برای تامین بازارهای داخلی وجود دارد و ذخایر نفت خام آرامکو به بیش از ۶۰ میلیون بشکه می‌رسد.

یاسر الرومایان، رییس هیات مدیره آرامکو نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: کار عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو ظرف مدت ۱۲ ماه آماده خواهد شد و عربستان سعودی برای عرضه سهام این شرکت متعهد مانده است.

وی گفت: روند آماده سازی عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو با وجود حملات روز شنبه ادامه خواهد یافت و زمان آن به شرایط بازار بستگی دارد.

در حالی که انصارالله یمن مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است، عبدالعزیز بن سلمان مدعی شد ریاض هنوز نمی‌داند چه کسی یا چرا این حملات انجام شده است و عربستان سعودی نقش خود به عنوان تامین‌کننده بازارهای جهانی نفت را حفظ خواهد کرد.

وی همچنین گفت هیچ نشست فوق العاده اوپک در کار نخواهد بود. پیش از این منابع آگاه در اوپک به رویترز گفته بودند عربستان سعودی هنوز هیچ یک از اعضای اوپک یا سایر بازیگران بخش انرژی را درباره مدت زمانی که طول خواهد کشید تا تولید نفت این کشور به طور کامل احیا شود مطلع نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، بازار نفت شفاف نیست و اطلاعات درباره اختلالات عرضه و سایر رویدادهایی که بر قیمتها تاثیر می‌گذارند معمولا به صورت غیررسمی درز می‌کنند و از طریق شبکه های اجتماعی منتشر می‌شوند. اما این بار متفاوت بود و سایر اعضای اوپک نیز در میان کسانی بودند که منتظر کنفرانس مطبوعاتی وزیر انرژی عربستان سعودی بودند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز در وضعیت مشابهی قرار داشت و روز دوشنبه گفته بود هیچ اطلاعاتی ندارد. روسیه بزرگترین تولیدکننده غیرعضو اوپک است که در چارچوب توافق اوپک پلاس با اوپک همکاری دارد.

به گفته منابع آگاه، آژانس بین المللی انرژی نیز پیش از هر گونه اقدام منتظر این کنفرانس بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا