امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ضرورت رصد کالاهای اساسی در شبکه توزیع

وزارت صمت اعلام کرد: زنجیره توزیع کالاهای اساسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، باید به طور کامل در شبکه توزیع رصد شود.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما،  حمید محله‌ای گفت: زنجیره تجاری کالا به خصوص کالاهای اساسی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند طبق دستور رئیس جمهور و قوانین موجود باید به طور کامل در شبکه توزیع رصد شوند. وزارت صمت در شش ماهه گذشته در این زمینه ورود پیدا کرد و اکنون رصد زنجیره به تجارت داخلی هم رسیده است.

وی گفت: برای این کار همه شبکه‌های توزیع در کشور به خط شدند تا همه تراکنش‌های صورت گرفته در بین شبکه‌های توزیع از سطح عمده فروشی تا خرده فروشی و در نهایت سطح مصرف کننده رصد شود.

معاون دفتر امورخدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: هم اکنون سامانه رصد کالا در زنجیره تجاری برای اقلامی مثل تایر، شکر، برنج، گوشت، چای، روغن نباتی و کنجاله سویا فعال شده و تمامی خرید و فروش در این شبکه اعم از واردات و توزیع اقلام در داخل مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: برای مثال مجموع گوشتی که پس از ترخیص به شبکه توزیع کشور وارد می‌شود باید بصورت دقیق مشخص شود این کالا به کدام استان حمل و در کدام سردخانه نگهداری می‌شود و همینطور در کدام خرده فروشی، فروشگاه زنجیره‌ای و شرکت پخش به چه میزانی در حال توزیع است.  سخت‌ترین کار این مرحله شبکه توزیع خرده فروشی صنفی بود.

محله ای افزود: هر شبکه توزیع صنفی خرده فروشی که کالا دریافت می‌کند برای همان شبکه پیامکی ارسال می‌شود برای مثال امروز فلان میزان شکر دریافت کردید و باید صنف مزبور این پیامک تأیید کند.

معاون دفتر امورخدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اگر صنوف در شبکه تایید کند که این کالا را دریافت کرده اند در مراحل بعدی کالا به آنان عرضه وگرنه از شبکه توزیع حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: به طورکلی شبکه رصدی در حال ایجاد شدن است که بر اساس آمار و اطلاعات این شبکه هم مصرف کنندگان و هم افراد فعال و حاضر در شبکه از مقدار توزیع کالا مطلع می‌شوند و در نهایت مدیران استانی نیز می‌توانند وضعیت را رصد کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا