امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آلودگی تمامی گندم کشور منتفی است

نائب رئیس انجمن علوم و فناوری غلات در خصوص انتشار خبری مبنی بر کشف چندین محموله گندم آلوده در گنبدکاووس گفت: کشف یک تخلف را نمی توان به تمام بخش تولیدی کشور تعمیم داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «مهدی کریمی تفرشی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این طور نیست که با کشف چند محموله آلوده گفته شود تمامی گندم تولیدی کشور آلوده است به هیچ وجه چنین چیزی مورد پذیرش نیست.

وی اظهارداشت: گندم قوت غالب مردم است و در تمامی کشورها به عنوان یک کالای استراتژیک و سیاسی قلمداد می شود.

نائب رئیس انجمن علوم و فناوری غلات با تاکید بر اینکه گندم یکی از مهمترین ارکان مواد غذایی در هر کشوری به شمار می رود، گفت: تمامی هم و غم دولت ها اینکه روی این محصول برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب و کلانی انجام دهند که در ایران هم از ابتدا این گونه بوده است.

وی افزود: خوشبختانه در کشور همواره بحث خودکفایی و خود اتکایی در زمینه تولید گندم مطرح بوده تا مملکت وابسته به بیگانگان نباشد.

کریمی تفرشی اظهارداشت: تلاش های زیادی در راستای تحقق پذیر این مهم در کشور صورت گرفته و خوشبختانه نتایج و دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشته است.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پروسه کنترل کیفیت گندم در کشور به چه نحوی انجام می شود، گفت: طبق معمول هر کالا و مواد غذایی که بخواهد به مملکت وارد شود مورد کنترل و نظارت سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت قرار می گیرد.

نائب رئیس انجمن علوم و فناوری غلات در جواب به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این کالاها بصورت چشمی کنترل می شوند، افزود: کنترل چشمی یکی از روش هاست.

وی همچنین در خصوص اینکه گفته می شود سیستم های نمونه برداری کنترل کیفیت هوشمند در سیلوها و مراکز خرید گندم وجود ندارد و باید این سیستم ها نصب شود، توضیح داد: هم اکنون کنترل کیفیت گندم در آزمایشگاه های مرجع با دستگاه های بسیار مجهز انجام می شود.

کریمی در ادامه یادآورشد: بطورکلی در مبادی ورودی، گمرکات و سیلوها سیستم های نمونه برداری کنترل کیفیت هوشمند و اتوماتیک وجود ندارد بنابراین ضرورت ایجاب می کند هرچه سریعتر این دستگاه ها نصب تا تمامی گندم ها قابل رصد، رهگیری و کنترل باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا