امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

وجود ۲۰ میلیون نخل آسیب دیده در آبادان/ کاهش کیفیت آب بهمنشیر

آبادان – فرماندار ویژه آبادان از آسیب دیده بودن دو میلیون اصله نخل و فرسودگی ۷۰ درصد از شبکه انتقال آب این شهرستان خبر داد و خواهان توجه جدی مسئولان به بهبود شرایط شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید زین العابدین موسوی پنجشنبه شب گذشته در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب، فاضلاب، کشاورزی و شیلات که با حضور استاندار خوزستان، مدیران کل آبفا، آبفار، جهاد کشاورزی، شیلات و سازمان آب و برق خوزستان و برخی از مسئولان آبادان در محل تالار غدیر فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد، ضمن اشاره به تامین آب شرب شهرستان از آب غدیر به منظور بهبود آبی که به دلیل ترکیب با آب رودخانه بهمنشیر دارای کدورت بالایی است، گفت: از ۱۲۰ هزار متر مکعب سهمیه آب تعیین شده از آب غدیر برای آبادان در حال حاضر تنها ۴۵ هزار مترمکعب آب به آبادان تحویل می شود که خواهان اعطای سهمیه پیش بینی شده اصلی آب آبادان از طرح غدیر هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۸ هزار نفر جمعیت هدف آبرسانی ما در روستاها هستند، افزود: متاسفانه به سبب کاهش آب غدیر و ترکیب آن با آب رودخانه بهمنشیر شاهد افزایش کدورت و کاهش کیفیت آن هستیم.

وی اظهار کرد: آب مورد نیاز روستاها از طریق ۹۰۸ کیلومتر شبکه آبرسانی به روستاها انتقال می یابد که به سبب فرسودگی کاهش کیفیت آب را موجب می شود.

فرماندار ویژه آبادان با تاکید بر اینکه شبکه توزیع آب در بخش شهری و روستایی نیاز به بازسازی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل فرسودگی بالای شبکه توزیع آب روستایی، در طول شبانه روز میان یک تا ۱۲ ساعت آب در سطح روستاهای مختلف از طریق پمپاژ، آب توزیع می شود.

موسوی یادآور شد: شبکه انتقال آب ۷۰ درصد فرسودگی دارد و از جنس آزبس و با احتمال بالای ایجاد آلودگی است، در حوزه روستایی نیاز جدی به بازسازی شبکه وجود دارد.

وی گفت: پیش از جنگ تحمیلی ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه زیر کشت نخل قرار داشت و این سوای از کشت میانه کاری بود اما در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آن محصول می دهد.

وی افزود: در حال حاضر دو میلیون اصله نخل باقی مانده از جنگ تحمیلی در حال فرسودگی است، ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی می گذرد اما برای بهبود آنها کاری اساسی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: پیش از جنگ تحمیلی محصول نخیلات ۹۰ هزار تن بود این رقم در سال گذشته به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن رسید و پیش بینی می شود امسال این رقم به ۲۰ هزار تن خرما برسد. 

فرماندار ویژه شهرستان آبادان با تاکید بر اینکه اشتغال و تولید در روستاها با مشکل مواجه است، تصریح کرد: در حوزه شیلات طرح بندر صیادی آبادان هنوز به اتمام نرسیده که در صورت تحقق می تواند بخش قابل قبولی از مشکلات صیادان را رفع کند در حال حاضر صیادان حتی برای پهلوگیری شناورهایشان هم با مشکل مواجهند.

به گفته موسوی، برای تکمیل اسکله صیادی اروندکنار نیز یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آبادان تحت پوشش طرح زهکشی آبیاری قرار دارد، اظهار کرد: هنوز نتوانسته ایم برای نهرهای شکسته ای که به سبب سیلی که به واسطه مد اکبر اروندکنار را متاثر از خود کرد، اقدامی انجام دهیم.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان در ارائه جمع بندی نهایی جلسه تصریح کرد: براساس دستوراستاندار مقرر شد تا سهمیه آب غدیر آبادان از ۴۰ هزار مترمکعب فعلی به ۱۰۰ هزار مترمکعب بالغ شود، این اقدام شرایط ما را در بخش آب شرب شهری و روستایی متحول می کند چرا با ترکیب آب غدیر با آب رودخانه بهمنشیر که ای.سی بالایی نیز ندارد آب با کیفیت تری ظرف چند روز آینده به دست مردم می رسد.

موسوی یادآور شد: برای نخستین بار ۱۰ بیل بوم بلند را در اختیار ما قرار دادند که پنج بیل را سازمان آب و برق خوزستان و پنج بیل را سازمان منطقه آزاد اروند باد مهیا و آنها را در اختیار فرمانداری قرار دهند و از طریق معاون عمرانی فرمانداری فعالیت این بیل ها به منظور لایروبی انهار به شکل مرتبی به انجام برسد.

وی گفت: در بحث شیلات نیز قرار شد در شورای تامین استان موضوع صدور ۳۵۰ مجوز صید برای آن دسته از قایق ها و شناورهای فاقد مجوز مطرح و مورد بررسی قرار گیرد، ضمن آنکه در بحث آب روستایی پنج کیلومتر لوله را برای تعویض و اصلاح بخشی از خط انتقال آب روستایی مصوب شد که آن را سازمان آب و برق خوزستان بایستی در اختیار آبفار قرار دهد.

وی افزود: موضوع رها سازی آب از سدهای کرخه و دز به مقصد آبادان، بر رودخانه بهمنشیر تاثیر می گذارد و ای. سی آب پائین تر می آید و وقتی این آب با آب غدیر ترکیب می شود آبی به مراتب بهتر از قبل را می توان به مردم شهر و روستا تحویل داد.

به گفته وی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز متعهد شد تا سد منیخ در ماه آینده باز شود تا به این ترتیب آب رها شده در رودخانه بهمنشیر سبب شود تا نمک ها و گل و لایی که در این رودخانه مانع فعالیت می شود تا حدودی برطرف شود، به طور حتم پیگیری‌های لازم به منظور اجرای این تصمیمات در سریع ترین زمان ممکن را به انجام می رسانیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا