انرژی

به ادعای مقامات نفتی سعودی شک داریم

تحلیلگران بر این باور هستند که بعید است تولید نفت عربستان سعودی تا چند هفته دیگر و با وجود ابراز اطمینان مقامات سعودی و برداشت از ذخایر نفتی برای حفظ صادرات، به طور کامل احیا شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر جده گفت: بیش از نیمی از تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز که در نتیجه حملات به تاسیسات نفتی متوقف شده بود را احیا کردیم و پیش‌بینی کرد ظرفیت تولید نفت تا پایان سپتامبر به ۱۱ میلیون بشکه در روز و تا پایان نوامبر به ۱۲ میلیون بشکه در روز احیا خواهد شد. همچنین  این کشور با برداشت از ذخایرش، عرضه کافی نفت به مشتریانش در ماه میلادی جاری را تضمین خواهد کرد.

ایمان ناصری، مدیرکل امور خاورمیانه در شرکت FGE Energy در این باره گفت: آنها می‌توانند بگویند ظرفیت تولید ۱۱ میلیون یا ۱۲ میلیون بشکه در روز است اما آیا می‌توانید ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت خام را فرآوری کرده و به دست مشتریانتان برسانید؟ مسئله این است. در حال حاضر بازگرداندن همه چیز به وضعیت عادی تا پایان سپتامبر بسیار بعید است.

همچنین بخوانید

حملات پهپادی روز شنبه که به تاسیسات پالایش نفت آرامکوی سعودی در ابقیق که بزرگترین تاسیسات پالایش نفت جهان است و میدان نفتی خریص که دومین میدان نفتی بزرگ عربستان است صورت گرفت، باعث شد قیمت نفت برنت در اوایل معاملات روز دوشنبه حدود ۲۰ درصد جهش پیدا کند و تا پایان روز با ۱۴.۶ درصد افزایش، در ۶۹ دلار بسته شد. نفت برنت از آن زمان ۷.۶ درصد افت قیمت داشته و اکنون به حدود ۶۳ دلار در هر بشکه رسیده است.

طبق نظرسنجی پلاتس از تولید اوپک، تولید نفت عربستان سعودی در اوت به ۹.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید.

تحلیلگران بدبین بوده و می‌گویند این آمار بازارهای نفت را درباره سطح تولید فعلی مطمئن نمی‌سازد و این اختلال عرضه، مازاد ظرفیت تولید چندانی برای عربستان سعودی نمی‌گذارد و بازارها را ملتهب نگه می دارد.

به گفته ناصری، سعودی‌ها مطمئنا صادراتشان را حفظ کرده و بازار و مشتریان را راضی نگه می‌دارند و تلاش می‌کنند هر چه سریع‌تر به وضعیت عادی بازگردند اما از نظر بازگشت به سطح عادی تولید و ظرفیت، ممکن است ما شاهد فرآیند طولانی‌تری باشیم و این به معنای برداشت طولانی‌تر از ذخایر و فعالیت پالایشگاهی داخلی کمتر است.

ذخایر نفتی

برای حفظ تامین نفت مشتریان بین المللی، شرکت آرامکوی سعودی عرضه خوراک به شرکت‌های پتروشیمی داخلی را کمتر کرده و عرضه نفت به کشور همسایه خود بحرین را در پی وقوع حملات کاهش داده است.

تحلیلگران همچنین سطح ذخایری که برای تامین نیاز مشتریان آرامکو موجود است را زیر سوال برده‌اند. نه عبدالعزیز بن سلمان نه امین ناصر، مدیرعامل آرامکو درباره سطح ذخایر موجود نفت خام اشاره ای نداشته‌اند.

طبق آمار سازمان JODI، ذخایر نفت عربستان سعودی در ژوییه به ۱۷۹.۸ میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین سطح از اوت سال ۲۰۰۷ است. عربستان سعودی در مخازن داخلی و همچنین در پایگاه‌هایی در مصر، ژاپن و هلند ذخایر نفت خود را نگهداری می‌کند.

مقامات سعودی روز سه شنبه گفتند قصد دارند این ذخایر را پر کنند اما جزییات بیشتری فراهم نکردند.

به گفته ریچارد مالینسون، تحلیلگر ارشد در شرکت “انرژی اسپکتس”، اگر چند ماه طول بکشد تا سعودی‌ها ظرفیت تولیدشان را به طور کامل احیا کنند ممکن است ممکن است بالا بردن سطح مخازن نفت فرآیند چندان سریعی نباشد. میزان اختلال برای حمله‌ای از این نوع، کم‌سابقه است.

گاز طبیعی

مقامات سعودی همچنین درباره از دست دادن تولید گاز طبیعی و مایعات گاز طبیعی بر اثر حملات صورت گرفته به ابقیق، اطلاعاتی ارایه نکردند. این حملات باعث از دست رفتن تولید دو میلیارد فوت مکعب در روز گاز طبیعی شده و عرضه اتان و مایعات گاز طبیعی را حداکثر حدود ۵۰ درصد کاهش داده است.

عدم وجود شفافیت درباره بازگشت تولید گاز طبیعی و مایعات گاز طبیعی پرسش‌هایی را درباره این که عربستان سعودی می‌تواند از محصولات نفتی خود به عنوان خوراک برای تولید نیرو استفاده کند برانگیخته است.

تحلیلگران همچنین درباره توانایی شرکت آرامکو برای عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت در شرایطی که سخت مشغول تعمیر تاسیسات آسیب دیده است و هزینه این تعمیرات هنوز مشخص نیست، ابراز تردید کردند.

با این حال مقامات سعودی تاکید کرده‌اند که دولت برنامه عرضه پنج درصد از سهام آرامکو در بازارهای داخلی و بین‌المللی را پیش خواهد برد.

بر اساس گزارش پلاتس، یاسر الرومایان، رییس هیات مدیره آرامکو گفت: برنامه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو ظرف مدت ۱۲ ماه آماده خواهد شد و زمان آن به شرایط بازار بستگی دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا