انرژی

رشد هفتگی چشمگیر نفت از ترس شوک‌های جدید

بهای معاملات نفت روز جمعه در محدوده منفی بسته شد اما تحت تاثیر حملاتی که شنبه گذشته به تاسیسات تولید عربستان سعودی انجام گرفت و نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه در بازار نفت برانگیخت، رشد هفتگی چشم‌گیری را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با چهار سنت یا ۰.۰۷ درصد کاهش، در ۵۸ دلار و ۹ سنت در هر بشکه بسته شد. با این حال شاخص قیمت نفت آمریکا ۵.۹ درصد رشد هفتگی نشان داد که بزرگترین رشد هفتگی این شاخص از هفته منتهی به ۲۱ ژوئن بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش، در ۶۴.۲۸ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۷ درصد افزایش نشان داد که بزرگترین رشد هفتگی از ژانویه بود.

همچنین بخوانید

مانیش راج، مدیر مالی شرکت اکتشاف و تولید “ولاندرا انرژی پارتنرز” به مارکت ماچ گفت: همچنان که سعودی‌ها وسعت خسارت به بار آمده از حملات پهپادی را بر ملا می‌کنند بازار به سوی این مسئله توجه پیدا کرده که تولید این کشور چقدر سریع می‌تواند احیا شود. ما با فرآیند تعمیرات و نگهداری در خدمات میدان نفتی آشنا هستیم و به نظر می‌رسد این خسارات بسیار بدتر از آن چیزی باشند که بتوانند در مدت پنج روز احیا شوند.

پس از اعلام مقامات سعودی مبنی بر این‌که آنها تا پایان ماه تولیدشان را به طور کامل احیا خواهد کرد، قیمت نفت بخشی از رشد چشمگیری که دوشنبه گذشته تجربه کرد و حدود ۱۵ درصد افزایش داشت را از دست داد.

اما گزارش‌هایی درباره این‌که عربستان سعودی در تلاش است تا میزان قابل توجهی نفت خام از همسایگان خود وارد کند تا تعهدات صادرات و همچنین سهم بازارش را حفظ کند نگرانی‌ها درباره کمبود مازاد ظرفیت تولید در بازار جهانی در واکنش به شوک‌های بیشتر را بارز کرد.

جیسون گمل، تحلیلگر بانک جفریز در یادداشتی نوشت: ما نسبت به پیش‌بینی قیمت ۵۹ دلار در هر بشکه نفت برنت برای سال ۲۰۲۰ محتاط بوده‌ایم با این حال از دست دادن بیش از پنج میلیون بشکه در روز تولید نفت برای بازار نفت خام بی‌سابقه است و اگرچه مدت توقف تولید ممکن است کوتاه باشد، اما حوادثی که در تاسیسات ابقیق و خریص به وقوع پیوست، آسیب‌پذیری عرضه نفت در خاورمیانه را در صورت تشدید تنش‌های ژئوپلتیکی نشان داد.

اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک نیز در یادداشتی نوشت: ارزیابی تاثیر بلندمدت این حملات همچنان دشوار است زیرا مقامات سعودی احتمالا مشکلاتی که وجود دارد را به دلیل نگرانی‌ها نسبت به روابط مشتریان‌شان و برنامه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو کوچک‌تر از حد واقعی نشان می‌دهند.

براساس گزارش مارکت ماچ، در این بین آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد: شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی کاهش پیدا کرده که کاهش بیشتر رشد تولید این کشور در ماه‌های آینده را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا