انرژی

سعودی‌ها بالاخره اعتراف کردند/ سناریوهای احیای تولید آرامکو

شرکت آرامکوی سعودی خسارات قابل توجهی که بر اثر حملات هوایی هفته گذشته به میدان نفتی خریص و تاسیسات پالایش نفت ابقیق به بار آمده است را برملا کرد و همچنان اصرار دارد که سطح تولید نفت تا پایان سپتامبر به وضعیت عادی بازخواهد گشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، آرامکو خبرنگاران را به بازدید از این تاسیسات برد که بر اثر حملات شنبه گذشته آسیب دیده‌اند. در یک منطقه تلی از خرابه وجود داشت که در آن نفت در آسفالت ذوب شده بود و توری‌های فلزی نیم سوخته شده و تغییر شکل پیدا کرده بودند و تکه‌های شلنگ آتش نشانی به چشم می‌خوردند. در حالی که مقامات سعودی وعده داده‌اند تاسیسات به سرعت تعمیر خواهند شد، آنها همچنان در فرآیند ارزیابی تجهیزاتی که می‌توانند تعمیر شوند یا باید کاملا جایگزین شوند قرار دارند.

فهد العبدالکریم، مدیرکل فعالیتهای نفتی منطقه جنوبی آرامکو در اظهاراتی گفت: میدان نفتی خریص و تاسیسات پالایش نفت ابقیق ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از حملات، ۳۰ درصد از تولیدشان را ازسرگرفتند و ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت تا پایان سپتامبر تولید خواهند کرد. کارکنان ۲۴ ساعته سرگرم کار هستند تا به روند تعمیرات سرعت ببخشند اما این محل خسارت قابل توجهی را نشان داده است.

به گفته عبدالکریم، میدان نفتی خریص حداکثر ظرفیت تولید ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز را داشته و تقریبا تمامی نفت خود را در محل فرآوری می‌کند. این حملات به چهار واحد تثبیت نفت – برجهای ۹۰ متری که فشار را کاهش داده و گاز را از نفت جدا می‌کنند، آسیب زد. یکی از این برجهایی که به خبرنگاران نشان داده شد، خراب شده بود و دیگری آسیبهای بیشتری دیده بود.

آرامکو همچنین لوله‌هایی را نشان داد که بر اثر حملات موشکی، تکه تکه شده‌اند و خروج نفت از آنها باعث تشدید آتش سوزی شده بود. کارگران به شدت مشغول هستند تا این تکه‌ها را تعویض کرده و تستهای بیشتری روی ستونهای تثبیت نفت انجام دهند.

بزرگترین صادرکننده نفت جهان وعده داده است تولید خریص و ابقیق پس از حملات موشکی و پهپادی که نیمی از تولید عربستان سعودی را فلج کرد، به سرعت احیا شود. این نگرانی در بازار وجود دارد که چه مدت طول خواهد کشید تا تولید نفت عربستان سعودی به طور کامل احیا شود. این کشور اکنون برای عمل به تعهداتی که در قبال مشتریان قراردادی دارد از مخازن خود نفت برداشت می‌کند و بدون مازاد ظرفیت تولید فعالیت دارد.

این واقعه بی‌ثباتی در مهمترین منطقه تولیدکننده نفت خام در جهان را که پیش از این شاهد حمله به چندین نفتکش و خطوط لوله نفت بود، تشدید کرده و بیم وقوع منازعه نظامی را برانگیخته است.

خالد البوریک، نایب رییس آرامکو برای امور تولید منطقه جنوبی گفت: این تاسیسات ۱۸ بار هدف حمله قرار گرفتند که پنج مورد به برجهای تثبیت نفت و ۱۱ مورد به واحدهای جداسازی گاز طبیعی از نفت خام بود. حداقل سه برج آسیب شدیدی دیده‌اند و ممکن است لازم باشد تعویض شوند.

تولید ابقیق پیش از این حملات حدود ۴.۹ میلیون بشکه در روز بود و امین ناصر، مدیرعامل آرامکو سه شنبه گذشته گفت: این تاسیسات حدود دو میلیون بشکه در روز فرآوری می‌کند و تا پایان سپتامبر به سطح تولید پیش از حملات بازخواهد گشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آرامکو تولید مناطق فراساحلی خود را افزایش داده و نفت سنگین بیشتری به مشتریانش عرضه می‌کند و همچنین از نفت موجود در مخازن برای تامین نیاز مشتریانش استفاده می‌کند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی سه شنبه گذشته گفته بود بعید است ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت آرامکو پیش از پایان نوامبر به طور کامل احیا شود.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که ارزیابی سعودی‌ها کاملا خوش بینانه است. بیورنار تونهاگن از شرکت “ریستاد انرژی” گفت: بیش از حد هیجان زده نشوید! این ریسک واضح وجود دارد که تولید نفت عربستان سعودی با وجود دستورالعمل خوش بینانه آرامکو، کندتر احیا شود. این شرکت مشاوره اعلام کرده که ۱.۶ میلیون بشکه در روز تولید نفت سبک “عرب لایت” و ۰.۳۵ میلیون بشکه در روز نفت فوق سبک “عرب اکسترا لایت تا اکتبر متوقف خواهد ماند.

طبق سناریوی احیای آهسته‌تر ریستاد انرژی، این تاسیسات تا پایان سپتامبر تنها ۴۵ درصد ظرفیت فعال در مقایسه با ۴۰ درصد فعلی خواهد داشت و این ظرفیت تا پایان اکتبر به ۶۵ درصد می‌رسد.

از سوی دیگر تحت سناریوی احیای سریع، ۶۵ درصد از ظرفیت تولید این تاسیسات تا پایان سپتامبر و ۱۰۰ درصد تا پایان اکتبر فعال خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا