امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشاورزان در انتظار اعلام نرخ تضمینی گندم

نائب رئیس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران گفت: کشاورزان منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت هستند تا نوع کشت خود را برای سال زراعی جدید تعیین کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «علیقلی ایمانی» در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه هزینه تولید بسیار بالا رفته است، افزود: متاسفانه قیمت گندم از سوی شورایعالی اقتصاد هنوز اعلام نشده و استقبال کشاورزان برای کشت گندم کند است.

وی اظهارداشت: زمزمه های که شنیده می شود اینکه قیمت جو را خیلی بیشتر افزایش دهند اگر چنین چیزی باشد کشاورز ترجیح می دهد بجای گندم اراضی خود را به زیر کشت جو اختصاص دهد.

همچنین بخوانید

نائب رئیس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران گفت: خوشبختانه کشت و کار گندم در برخی از مناطق سردسیر کشور مثل استان های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، همدان و غیره آغاز شده است.

وی در ادامه افزود: طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۱۴.۵ میلیون تن گندم باید در کشور تولید شود که هم ذخایر استراتژیک تضمین و هم بتواند نیاز روزمره مردم را پاسخگو باشد.

ایمانی اظهارداشت: شوربختانه سال گذشته به دلیل تعیین نامناسب قیمت تضمینی گندم خرید این محصول به چالش کشیده شد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: امسال پیش بینی دولت این بود که بتواند افزون بر ۱۰ میلیون تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری کند اما این میزان خرید به علت قیمت پائین عملی نشد و به عبارتی دولت دو میلیون تن کمتر از عدد مورد پیش بینی از کشاورزان گندم خریداری کرد.

نائب رئیس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران افزود: خوشبختانه گندم به میزان کافی در کشور تولید و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی اظهارداشت: بخش عمده ای از گندم تولیدی به دلیل پائین بودن قیمت در دست کشاورزان مانده و بخشی هم وارد چرخه خوراک دام و طیور شده است.

ایمانی گفت: امسال کارخانه های آرد سازی بخشی از گندم مورد نیاز خود را با مجوز دولت بطور مستقیم از کشاورزان خریداری و هنوز در سامانه خرید تضمینی ثبت نشده است.

وی افزود: حجم خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۷-۹۸ با توجه به دلائل مورد اشاره نسبت به سال های قبل در کشور کمتر بوده است.

نائب رئیس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران اظهارداشت: گندم در کارخانجات آرد کشور وجود دارد اما در سامانه خرید تضمینی میزان خرید این واحدها هنوز ثبت نشده است.

وی گفت: اگر میزان خرید کارخانه های آرد سازی به حجم خرید نزدیک به هشت میلیون تن دولت اضافه شود بدون شک آمار خرید تضمینی محصول گندم افزایش خواهد یافت.

ایمانی افزود: نیازی به واردات گندم از خارج نیست چون میزان تولیدی که پیش بینی می شد در مملکت اتفاق افتاده و نارسایی که در این بخش بوجود آمده به دلیل قیمت پائین بوده است.

وی اظهارداشت: کشاورزان بخشی از گندم تولیدی خود را در انبارها به امید افزایش قیمت از سوی دولت یا عرضه در بازار آزاد با نرخ های بالاتر نگه داشته اند.

نائب رئیس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران گفت: متاسفانه در حال حاضر بازار آزادی برای عرضه گندم در کشور وجود ندارد.

وی افزود: دولت آخرین مهلت تحویل گندم به سیلوها و مراکز خرید را پایان شهریور ماه سال جاری اعلام کرده است.

ایمانی در ادامه به دولت پیشنهاد کرد که این مهلت یک ماه دیگر تمدید تا کشاورزان بتوانند گندم های خود را تحویل مراکز خرید دهند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا