بانک و بیمهبورس اوراقطلا و ارز

نگاهی به سود و زیان بازار‌های مختلف در ۶ماهه اول سال؛ سرمایه‌گذاران طلا ضرر کردند؟!

بررسی وضعیت بازارها در نیمه نخست سال، از رکود و نزول قیمت‌ها حکایت دارد؛ تا جایی که نه‌تنها سرمایه‌گذاران برخی بازارها به جز بورس سود نکردند، بلکه زیان هم دیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نیمه اول سال ۱۳۹۸ برخلاف نیمه اول سال ۱۳۹۷ برای بسیاری از بازارها آرام گذشت؛ آرامشی که بازارها را حتی به سمت پایین کشاند. بازارهای طلا، ارز، سکه، خودرو و مسکن در این مدت تقریبا جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست دادند؛ این در شرایطی است که بازار سهام درخشش ویژه‌ای از خود نشان داد.

بورس تهران در نیمه نخست سال از بازدهی ۶۸.۵ درصدی برخوردار بود؛ آن هم در مقابل افت ۱۲ درصدی دلار، ۱۲.۴ درصدی سکه و ۴.۲ درصدی طلا.

همچنین بخوانید

ورود بورس به ابرکانال ۳۰۰ هزار واحدی

بازار سرمایه در نیمه نخست امسال تقریبا می‌توان گفت تنها بازاری بود که رشد چشم‌گیری را به ثبت رساند؛ به طوری که در هفته‌های پایانی فصل تابستان رکودها را یکی پس از دیگری جابه‌جا کرد و در نهایت وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی شد.

در ابتدای امسال شاخص بورس تهران در کانال ۱۰۰ هزار واحد قرار داشت و عددی پنجم فروردین از شاخص بورس دیده شد، ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد بود، این در حالی است که در آخرین روز شهریور شاخص بورس تهران به سطح ۳۰۲ هزار و ۱۰۳ واحد دست یافت. البته این بیشترین رکوردی نبود که بازار سهام در این مدت زده بود، بالاترین رقم شاخص در روز ۲۵ شهریورماه مشاهده شد؛ آن هم با عدد ۳۰۵ هزار و ۹۱۷ واحد.

تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال بازدهی بازار سهام در حدود ۶۸.۵ درصد بوده است.

این نشان می‌دهد که نقدینگی حدود ۲ هزار هزار میلیارد تومانی، تغییر مسیر داده و وارد بازار سهام شده است.

برخی از تحلیلگران بازار سرمایه قبلا پیش‌بینی کرده بودند که «با توجه به افزایش نرخ ارز، احتمال رشد شاخص بورس به بیش از ۳۰۰ هزار واحد بعید نیست. »

به باور آنها، «باید ارزش بازار را متناسب با رشد قیمت دلار در نظر بگیریم؛ بدین معنا که بورس باید همسو با افزایش قیمت دلار روند صعودی را در پیش گیرد. بنابراین رشد بازار سرمایه نسبت به بازار پولی و کالایی بسیار عقب است و بورس همچنان جا برای رشد دارد. »

افت ۱۲ درصدی دلار

با وجود این‌که بازار ارز در نیمه اول سال گذشته روزهای پرتلاطمی را سپری کرد، اما وضعیت بازار ارز در سال‌جاری، از آرامش این بازار حکایت دارد؛ به طوری که در ۶ ماه اول سال سرمایه‌گذاران بازار ارز، ۱۲ درصد زیان دیدند.

نگاهی به نرخ روزانه بازار ارز نشان می‌دهد در حالی که نرخ دلار در روز ابتدایی کاری فروردین ماه (۵ فروردین‌ماه) امسال حدود ۱۲ هزار و ۹۵۲ تومان بود، اما در پایان نیمه نخست سال (۳۱ شهریورماه) با نرخ ۱۱ هزار و ۳۹۴ تومان دیده شد.

اگرچه در همین مدت ۱۸۳ روز اول سال ۱۳۹۸ نرخ‌های دیگری نیز از دلار دیده شد. آن‌گونه که اعداد و ارقام نشان می‌دهد، ۱۹ اردیبهشت امسال دلار با نرخ ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان در بازار خرید و فروش می‌شد که این رقم، بالاترین نرخ در سال‌جاری بوده است.

دلار البته پنجم شهریورماه تنها برای چند ساعت وارد کانال ۱۰ هزار تومان شد و با نرخ ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش می‌رفت. اما در نهایت در پایان روز دوباره وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد و ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت پیدا کرد.

تحلیلگران عواملی همچون رفتارهای موثر بانک مرکزی، انبساط عرضه و انقباض تقاضا، توافقاتی برای تامین کالاهای اساسی و… و. در کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است.

زیان ۴.۲ درصدی سرمایه‌گذاران بازار طلا

تنها سرمایه‌گذاران بازار ارز در ۶ ماه اول سال زیان ندیدند، بلکه سرمایه‌گذاران بازار طلا نیز با زیان حدود ۴.۲ درصدی مواجه شدند.

بررسی وضعیت قیمت‌ها در مدت ۱۸۳ روز اول سال نشان می‌دهد که در حالی که پنجم فروردین، یعنی روز اول کاری سال، هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت داشت، اما نرخ آن در پایان فصل تابستان به ۴۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافت.

البته در این بازه زمانی، بازار طلا با نوسان‌هایی نیز همراه بود؛ به طوری که ۱۹ اردیبهشت‌ماه هر گرم طلای ۱۸عیار تا حد ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. ۲۷ تیرماه نیز هر گرم طلای ۱۸عیار وارد کانال ۳۰۰ هزار تومان شد و با رقم ۳۹۳ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رفت.

فعالان بازار طلا معتقدند «به دلیل این‌که شرایط اقتصادی کشور در وضعیت خاصی است، مسوولان با سیاست‌هایی که در اقتصاد لحاظ کرده‌اند، توانسته‌اند بازار ارز را به آرامش برسانند و بازار طلا نیز در این مسیر حرکت می‌کند. بنابراین طبیعی است که بازار طلا نیز آرامش نسبی خود را داشته باشد و خیلی درگیر هیجانات و التهابات نباشد. »

تخلیه حباب بازار سکه

با وجود حباب سنگینی که طی ماه‌های اخیر در بازار سکه مشاهده می‌شد، اما اخیرا به باور فعالان بازار، این حباب تقریبا تخلیه شده است. آمارها و وضعیت بازار حاکی از آن است که خریداران سکه در ۶ ماه اول امسال با زیان ۱۲.۴ درصدی مواجه شدند.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز اول کاری فروردین (۵ فروردین) در حدود ۴ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان بود، اما با گذشت حدود ۶ ماه، ۵۷۷ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد؛ به‌گونه‌ای که ۳۱ شهریور با قیمت ۴ میلیون و ۵۲ هزار تومان به فروش می‌رفت.

البته نگاهی به وضعیت بازار سکه طی ۱۸۳ روز اول سال ۱۳۹۸، حاکی از آن است که رکورد قیمتی بازار سکه در روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه و با قیمت ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان زده شده است. کمترین قیمت سکه نیز در روز ۴ شهریورماه بود که با قیمت ۳ میلیون و ۹۶۷ هزار تومان فروخته شد.

فعالان بازار سکه معتقدند که در حال حاضر تقریبا حباب سکه تخلیه شده است. بر این اساس، درخواست رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از مردم این‌گونه بوده است که زمانی به خرید طلا و سکه اقدام کنند که بازار روند متعادلی داشته باشد.

نبود خریدار در بازار مسکن

در این میان، کاهش شدید قدرت خرید و همسان‌نشدن تسهیلات بانکی با رشد قیمت مسکن، عاملی بوده که بازار مسکن را در نیمه اول سال ۱۳۹۸ به رکود عمیق برده است؛ تا جایی که آمارها از وضعیت خرید و فروش ملک به خوبی، از کاهش خرید و فروش مسکن حکایت دارد؛ این در شرایطی است که قیمت ملک حدود ۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳ هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی رسیده که نسبت به اسفندماه ۱۳۹۷ از کاهش ۷۳.۳ درصدی برخوردار بوده است. در اسفندماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در حدود ۱۲ هزار و ۸۱۱ واحد مسکونی گزارش شده بود … این آمار اما در مردادماه امسال (آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن) چنین بود: ۳ هزار و ۲۹۲ واحد.

تحلیل این آمارها نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه اول سال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران حدود ۹ هزار و ۵۱۵ واحد مسکونی افت کرده است؛ این یعنی خرید و فروش در پایان تابستان امسال نسبت به پایان سال گذشته حدود ۷۴ درصد کاهش یافته است.

اگرچه وضعیت قیمت‌ها در بازار در نیمه اول سال ۱۳۹۸ تا حدی مسیر افزایشی را طی کرده است؛ اما نه به حد سال ۱۳۹۷. در حالی که در پایان سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۱ میلیون تومان گزارش شده بود و این رقم در فروردین ۱۳۹۸ به ۱۱.۲ میلیون تومان افزایش یافت، اما در مردادماه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۳ میلیون گزارش شده بود. این یعنی متوسط قیمت هر واحد مسکونی حدود ۲  میلیون تومان افزایش یافته است.

بی‌رغبتی خریداران به بازار خودرو

به دنبال افزایش شدید قیمت خودرو در سال گذشته، تقریبا خریداران بازار خودرو را رها کردند؛ تا جایی که فعالان بازار از افت شدید خرید و فروش خودرو می‌گویند.

مشاهده وضعیت قیمت‌ها در طول مدت ۱۸۳ روز اول امسال، از افت قیمت خودرو حکایت دارد. در پایان سال ۱۳۹۷ قیمت خودروها این‌گونه بود: پراید ۱۱۱ حدود ۴۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تیبا صندوق‌دار ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا دنده‌ای ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو۴۰۵ حدود ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژوپارس ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۷۷ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۷۷ میلیون تومان.

این در حالی است که این خودروها در پایان فصل تابستان ۱۳۹۸ با این قیمت‌ها به فروش رفتند: پراید ۱۱۱ حدود ۴۶ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تیبا صندوق‌دار ۴۸ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو۴۰۵ حدود ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژوپارس ۸۹ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۷۶ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۷۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان.

مقایسه این قیمت‌ها نشان می‌دهد که پراید ۱۱۱ یک میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۴۰۰ هزار تومان، تیبا صندوق‌دار ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا دنده‌ای ۴ میلیون تومان، پژو۴۰۵ حدود ۸۰۰ هزار تومان، پژوپارس ۵۰۰ هزار تومان، پژو۲۰۶ تیپ۲ یک میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته‌اند.

از طريق
مریم فکری
منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا