ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

توضیح جهرمی درباره شایعه هدیه ۲۰۰ لپ‌تاپ به ریاست جمهوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی درباره طرح شایعاتی در خصوص هدیه ۲۰۰ لپ تاپ توسط وزارت ارتباطات به نهاد ریاست جمهوری، گفت: یادم نمی‌آید که ۲۰۰ لپ تاپ هدیه داده باشم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره طرح شایعاتی در خصوص هدیه ۲۰۰ لپ‌تاپ توسط وزارت ارتباطات به نهاد ریاست جمهوری گفت: من یادم نمی‌آید که به نهاد ریاست جمهوری یا جای دیگری لپ‌تاپ هدیه داده باشم. اما به آن برادری که از مشهد به تهران آمده و اخیرا این فعالیت‌ها را می‌کند، میگویم که اگر این موضوع را بیاد نمی‌آورم، یادم می‌آید که در سال ۸۸ مخابرات را به سمن بخس واگذار کردند و از محل درآمدهای خودش قسط هایش را دادند.

وی افزود:  یادم می آید که هنوز پنج هزار میلیارد تومان از سهام و ودایع مردم آنجاست و هنوز تعیین تکلیف نشده؛ اگر موضوعاتی باید بررسی شود، هنوز اینها است. البته من از دفترم خواسته‌ام این موضوع را پیگیری کنند و گزارشش را به من بدهند.

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به پرسشی درباره از دسترس خارج شدن ۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه اظهار کرد: در این‌باره اطلاعی نداشتیم و امروز از وزیر صمت هم درباره این مسئله پرسیدم، ایشان هم چیزی نمی‌دانست که این تعداد گوشی تلفن همراه با چه ساز و کاری از دسترس خارج شده‌اند. احتمال می‌دهیم این مسئله با هماهنگی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است و در صدد این هستیم که دلیل اصلی این مسئله را پیدا کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: واقعیت این است که ایرادی در این ساز و کار وجود دارد؛ مثلا اگر وارد کننده رسمی بخواهد یک گوشی با قیمت ۱۰ میلیون از سوی وارد کند باید برای رجیستری آن حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت گمرک، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و اگر این گوشی از طریق مسافری باشد این رقم می‌شود ۱۸۰ تومان اینجاست که اختلاف معناداری شکل می‌گیرد و حاشیه‌های متعددی به وجود می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: این افراد یک روز از پاسپورت حجاج و مسافران استفاده می‌کنند، یک روز سیم کارت به نام دیگران صادر می‌کنند و با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان معافیت پاسپورت آن‌ها را می‌خرند. در حال حاضر هم مراسم اربعین را در پیش داریم که بیش از ۳ میلیون نفر از مرز رد می‌شوند. اخیرا نیز شنیده‌ام که افرادی از لب مرز به مدت نصف روز می‌روند به آن طرف مرز و به عنوان مسافر، اقدام به ثبت گوشی می‌کنند. در این خصوص از وزیر اقتصاد خواستم با تشکیل کارگروهی ایراداتی که وجود دارد را تصحیح کنیم.

آذری جهرمی اضافه کرد: این تسهیلات برای مسافر در نظر گرفته شده نه این که چارچوبی باشد برای رانت؛ این حق مسافر است، بتواند گوشی که از سفر آورده را رجیستر کند. اگر این قانون از بین برود، قطعا حق مردم ضایع خواهد شد.

وزیر ارتباطات همچنین از برطرف شدن ایرادات گوشی تلفن همراه تولیدکننده داخلی خبر داد و گفت: ایراداتی که در این گوشی وجود داشت، توسط تولیدکنندگان ایرانی رفع شده و نسخه آخر گوشی که دو روز قبل به دست من رسید، انصافا خوب و قابل رقابت با نوع خارجی اش است و شاید هماهنگ کنم اگر به خط تولید رسیده باشد به خبرنگاران دولت داده شود تا پس از بررسی، ایرادات را اعلام کنند.

وی درباره قیمت تمام شده این گوشی تلفن همراه اظهار کرد: قیمت تمام شده گوشی ایرانی دو میلیون و هشتصد هزار تومان است که با نمونه ۶ میلیونی خارجی خود قابل رقابت است، دوربین این گوشی ارتقاء یافته و سرعت پردازش سیستم آن خیلی خوب شده است.

آذری جهرمی ادامه داد: امروز با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت تفاهم کردیم که یک خط اعتباری ۲۰۰ میلیاردی را برای تحریک بازار موبایل داخلی اختصاص بدهند تا با قرار دادن این پول در اختیار اپراتورها، آن‌ها بتوانند گوشی ایرانی را برای مشترکین باندل کنند. خط تولید این گوشی در حال حاضر ۱۵ هزار دستگاه است که فکر می‌کنم می‌توان خط ۱۰۰ هزار تایی برای آن راه انداخت؛ با این شیوه می‌توانیم سهم گوشی ایرانی را به سهم قابل قبولی در بازار برسانیم و مشکلات را حل کنیم. به این شکل دیگر وابستگی به ارز نخواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا