بورسبورس کالاكشاورزی و دامپروری

باید راه ورود کشاورزان به بورس کالا را هموار کرد/ شکل پذیرش محصولات کشاورزی با سایرکالاها یکسان نیست

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی، با اشاره به اینکه باید موانع ورود کشاورزان و تولیدکنندگان به بورس کالا را از میان برد، اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم در این‌باره یکسان دیده شدن پذیرش محصولات کشاورزی همانند دیگر کالاهاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پذیرش و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا علاوه بر شفافیت قیمت، می‌تواند مزایای متعددی را برای باغداران و صادرکنندگان به همراه داشته باشد. کشاورزان از این طریق علاوه برکسب سود بیشتر، می‌تواند با امنیت کامل و بدون دخالت واسطه‌گران نسبت به فروش محصولات خود اقدام کنند.

در همین راستا محسن رضایی پور، قائم مقام مدیرعامل توسعه کارگزاری کشاورزی، نسبت به آخرین وضعیت عرضه محصولات زراعی و روند معاملاتی آن به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه در این زمینه برخی واقعیت‌ها پنهان می‌ماند، به گونه‌ای که محصولات کشاورزی به دو دلیل، شکل متفاوت‌تری نسبت به سایر کالاها دارد، ابتدا باید به نقش نهادهای دولتی اشاره کرد و گفت: تعدادی از این محصولات هنوز با دلار ۴۲۰۰ تومانی معامله می‌شوند و این امر باعث خواهد شد تا برخی نهادها نسبت به توزیع آن‌ها نظارت داشته باشند. از طرفی قیمت بازار آزاد آن‌ها اغلب ۳۰ تا ۴۰ درصد به بالا با نرخ دولتی اختلاف دارد و در واقع ناظرین و مسئولین بورس کالا نگران سوء استفاده‌های احتمالی از عرضه کالاهای کشاورزی به اسم این نهاد خواهند بود.

 قائم مقام مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی ادامه داد: نکته دوم یکسان در نظر گرفتن رویه‌ پذیرشی یکسان برای محصولات کشاورزی در مقایسه با سایر کالاهاست، در حالی که محصولات کشاورزی ماهیتی متفاوت از محصولات صنعتی دارند. به طور مثال: اگر یک شرکت پتروشیمی قصد پذیرش در بورس را داشته باشد، تولید مداوم محصولات آن بررسی خواهد شد، در حالی که بخش کشاورزی شکل متفاوت‌تری را دنبال می‌کند، به گونه‌ای که تولید هر محصول در سال مقطعی خواهد بود  و این احتمال می‌رود سال آینده  با توجه به قیمت بازار، محصول یکسال گذشته تولید نشود؛ از سویی دیگر بورس کالا پذیرش محصولات در تالار فیزیکی را تولید کننده محور در نظر گرفته است، بدین معنا که، ابتدا تولیدکننده بایستی پذیرش شود، سپس کالا مورد نظر را عرضه کند. این در حالی است که برخی شرکت‌‌های وارداتی، ممکن است هر بار از کشورهای متفاوتی اقدام به وارد کردن کالا کنند و بالاجبار باید برای تمامی آن‌ها مراحل پذیرش را به صورت کامل پشت سر بگذارند.

وی افزود: از طرفی دیگر، بعضی مواقع به طور معدود مشاهده می‌شود زمان پذیرش محصولات کشاورزی کمی طولانی شده و گاهی به بیش از چهار ماه می‌شود. در این فاصله زمانی، قیمت کالا دستخوش تغییر می‌شود و ممکن است عرضه‌کننده نیمه‌‌های راه منصرف شده و ترجیح دهد به جای طی کردن تشریفات طولانی، محصول خود را با سهولت بیشتری در بازار بفروشد. دو عاملی که عنوان شد باعث شده تا طی سال جاری تقریبا عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، به نزدیک صفر میل پیدا کند.

رضایی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت عرضه پسته در بورس کالا اظهار داشت: خوشبختانه مسیر گواهی سپرده متفاوت‌‌تر از سایر قسمت‌هاست. در این مورد بورس کالا مکانیزمی طراحی کرده است که مالک کالا می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، نسبت به عرضه محصول خود اقدام کند. به گونه‌ای که وی پس از گذشت ۲۴ ساعت از تحویل کالا به انبار بورس، خواهد توانست نسبت به فروش محصول خود اقدام کند. در این‌باره می‌توان، زعفران را تجربه بسیار خوبی دانست و در حالت کلی ارزش و حجم مناسبی از معاملات گواهی سپرده آتی زعفران تجربه شد. پس از آن هم می‌توان به پذیرش زیره اشاره کرد، این محصول گرچه ابتدای راه است اما توجه فعالان بازار و تولیدکنندگان نسبت به آن جلب شده و شاهد روند رشد طی روزهای آتی خواهد بود. در خصوص پسته هم باید گفت این محصول قابلیت بیشتری از دوکالای ذکر شده را دارد؛ چراکه حجم تولید آن، شناخت عموم مردم از این محصول و میزان حجم صادرات آن بالاست و انتظار می‌رود عرضه طلای سبز تجربه موفقی را به همراه داشته باشد.

رضایی پور تصریح کرد: به صورت کلی می‌توان گفت، بورس کالا از محل عرضه و خرید محصولات رشد خواهد کرد، به عبارتی دیگر هرچه موانع کاهش یابد و راه ورود فعالان به بازار هموار شود، به طبع می‌توان شاهد وضعیت بهتری بود.

وی در خصوص چگونگی ایجاد راه‌کارهای مناسب با هدف تسهیل ورود افراد به بورس کالا و کم‌تر شدن عامل واسطه‌گری در بازار، افزود: واسطه به معنای مفید آن نیاز بازار است. لازم به ذکر است، تولیدکننده و تجار متفاوت از هم هستند. یک طرف باید بتواند بازدهی تولید را افزایش دهد و دیگری با قیمت معقول و مناسب نسبت به خرید و فروش کالا اقدام کند. مجموعه آن‌ها به شکل مثبت، در کنار بازار سرمایه می‌تواند موفقیت هرکالایی را تضمین کند. از طرفی کالاهای کشاورزی باید به صورت عمومی پذیرش شود و مالک کالا باید با ارائه تضمین بتواند محصول خود را در تالار فیزیکی عرضه کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد، کالاهای کشاورزی فقط در اقلام وارداتی چندین برابر محصولاتی است که در رینگ فلزات و پتروشیمی معامله می‌شود، ازسویی با فرض اضافه شدن محصولات باغی بر آن‌ها به طور تقریبی بالای ۱۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی خواهیم داشت که می‌توان آن‌ها را در بورس کالا عرضه کرد، البته این مورد منوط به آن است که موانع برداشته شود. به عبارت دیگر باید شرایطی را فراهم ساخت تا ترجیح تولیده کننده و کشاورز و تاجر آن باشد که از نزدیک‌ترین مسیر، بهترین قیمت و کم‌ترین ریسک، اقدام به معامله کنند.

 

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا